Alle stoffen die polair zijn of ioniseren lossen op in water, omdat watermoleculen polair zijn. De H-kant is positief en de O-kant is negatief.
Natriumperoxoboraat lost op omdat het, net als NaCl, een Na+ ion afstaat.
Er is geen sprake van een reactievergelijking, omdat er geen nieuwe stoffen ontstaan. Eventueel kun je een ionisatie vergelijking opstellen.
Reddie
10 jaar geleden
Alle oplossingen met Natrium lossen goed op in water dat kun je zien in de oplosbaarheidstabel in je BINAS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natriumperoxoboraat is een ionverbinding. Alle ionverbindingen lossen goed op in water. Maar niet alle ionverbindingen zijn goed oplosbaar in water. Daar bestaat namelijk wel een belangrijk verschil tussen.

Als we stellen dat alle ionverbindingen goed oplossen in water kunnen we ook stellen dat sommige van deze verbindingen ook goed neerslaan in water. Van zodra een stof beter neerslaat dan het oplost is niet verder oplosbaar. Je kan dus niet zeggen dat het niet goed oplost, want het blijft continu oplossen, maar per deeltje dat oplost slaat er ook eentje neer, inderdaad, een soort evenwichtsreactie en dus vandaar niet verder oplosbaar...

De reactievergelijking wordt dus:

Na2H4B2O8 <--> 2 Na+ + H4B2O8--

En die laatste ontleedt in feite in water:

H4B2BO8-- --> 2 BO2- + 2 H2O2