Hoe worden vitamines in voedingsmiddelen berekent?

Dus van een prei, wortel en mais..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten.
En ook hoeveel vitmines er verloren gaan met opwarmen, snijden, en per dag dat het voedsel nog niet genuttigd wordt.
(o.a. vooraf geperst sinaasappelsap).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvast 1 vraag beantwoord, de rest kan ik nog niet zo goed vinden haha. Versgeperst sinaasappelsap dat in de koelkast bewaard wordt, bevat ook na één à twee dagen nog veel vitamine C. Bij het bewaren van sinaasappelsap in de koelkast treedt ongeveer 2% vitamineverlies per dag op. (voedingscentrum) Ow en over het snijden van voedsel en de bereiding daarvan, dat is erg afhankelijk van het soort. Want de verschillende vitamines reageren ook verschillend. De ene kan slecht tegen lucht, de ander slecht tegen licht en dan weer slecht tegen hitte of koude, of een combinatie van deze 4. Dus is het lastig daar even een gemiddeld procentje aan te hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe kan je vitaminen tellen. Kun je ze zien of zichtbaar maken ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*berekenD
Toch goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het procedé voor alle soorten vitamines in labs werkt weet ik niet precies, daar is ook niks over te vinden op google. Wat Panteao hieronder als antwoord zet is veelvuldig te vinden, zijnde schoolopdrachten.

Antwoorden (2)

Vitamines worden door ingewikkelde processen berekend.

Per gram voedingsstof wordt gekeken hoeveel vitamine erin voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaling gehalte vitamine C in voedingsmiddel

Materiaal

voedingsmiddel dat onderzocht moet worden
buret met DCPIP-oplossing 185 mg/L
10 mL pipet
erlenmeyer 100 mL
eventueel mortier met stamper
azijnzuur 1 M

Werkwijze

klaarmaken voedingsmiddel

Weeg of pipetteer een hoeveelheid voedingsmiddel.
Vaste voedingsmiddelen moeten fijngemalen worden in een mortier, eventueel met zand (doe dit vlak voor je met de eigenlijke bepaling begint). Prut eventueel centrifugeren en filtreren.
Vruchten kunnen uitgeperst worden of fijngemaakt met behulp van een sapcentrifuge of staafmixer.
Wanneer een voedingsmiddel veel vitamine C bevat, moet het sap 10 keer verdund worden.
Zie techniekkaart 12.1

Als er minder dan 2 mL DCPIP toegevoegd moet worden, bevat het monster niet zo veel vitamine C en moet de verdunning achterwege gelaten worden.

titratie

Voer de bepalingen altijd in duplo uit. De titratie-uitkomsten kun je dan middelen. Bovendien heb je altijd de mogelijkheid om een titratie over te doen als er met de eerste bepaling iets fout mocht gaan.

Maak het glaswerk na elke bepaling grondig schoon.

* Vul een buret met de DCPIP-oplossing en lees de buret af.
* Pipetteer 10 mL van het te onderzoeken sap in een erlenmeyer.
* Voeg aan het monster 1 mL 1 M azijnzuur toe.
* Druppel zoveel DCPIP bij de te onderzoeken stof dat er een rode kleur ontstaat. Deze kleur moet ook na zwenken tenminste 10 seconden blijven.
* Lees de buret weer af.
* Bepaal hoeveel ml DCPIP is toegevoegd.
* Bereken de hoeveelheid vitamine C in het monster.
1 mL DCPIP oplossing komt overeen met 0,1 mg vitamine C.

Berekening:
DCPIP: mol massa = 326,11 g
titratie vloeistof bevat 185 mg/L ---> 0,185 : 326,11 = 0,0005672 M/L

Vitamine C: mol massa = 176,13 g

Stel toegevoegd 1 mL DCPIP ---> 1 x 0,00057 = 0,00057 mmol toegevoegd ---> de oplossing bevat
0,00057 mmol vitamine C (reageert in de verhouding 1:1)

0,00057 x 176,13 = 0,1 mg Vitamine C

Bron: J. van Draanen
Driestar College Gouda