Statische elektriciteit kan apparaten storen, dus ook mobiele telefoons. Maar dat kan alleen indirect.

Statische elektriciteit kan zich ontladen. Dat gebeurt bijvoorbeeld via het vonkje dat je duidelijk voelt wanneer je een kraan vastpakt, of wanneer je uit de auto stapt en daarna het portier dicht wilt doen. In dat geval stoort niet de statische elektriciteit zelf, maar de vonk die bij de ontlading ontstaat. Die veroorzaakt via inductie een spanning in de micro-elektronica van de telefoon, en als die spanning te groot is kan er intern iets doorbranden.

Statische elektriciteit kan ook leiden tot het ophopen van statische elektriciteit op een andere plek. Op die andere plek kan daarna een ontlading volgen. Daarna gebeurt hetzelfde als ik hierboven beschreef, met het verschil dat je die geïnduceerde ontlading meestal niet merkt omdat die op een andere plek optreedt - bijvoorbeeld in de binnenkant van je telefoon.

Omdat statische elektriciteit zo'n alledaags fenomeen is, zijn alle apparaten daartegen beveiligd. Het is dus een zeldzaamheid wanneer iets kapotgaat door statische elektriciteit.

Cryofiel
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Zo heb ik een keer de digi (sticker apparaat van de broodjes) bij Albert Heijn gemold. Deze stond op een metalen tafel. Ik kreeg een enorme schok toen ik tegen de tafel aan kwam, dat had ik altijd al wel maar deze keer was echt heel hard,en pijnlijk...gaf ook gewoon een knal i.p.v. de tikjes die je normaal hoort. Die digi die erop stond heeft het nooit meer gedaan. Volgens de monteur was niet te achterhalen hoe dit kwam, hij kon niets vinden, maar hij kreeg hem ook niet gemaakt. 2 tellen voor die knal, had ik hem nog gebruikt, zonder problemen.
http://www.bossystemen.nl/images/content/products/126/image1_dp-90_lightbox.jpg