e=mc2 Wordt de aarde zwaarder door de energy van de zon?

De zon straalt energy uit naar de aarde , dus dan wordt een deel van die energy opgenomen op aarde.
Energy wordt opgenomen en kan dan dus worden omgezet naar massa.
Dit kan naar mijn idee komen doordat b.v planten zonlicht opnemen om te groeien, dus de engery van de zon gebruiken om om te zetten in stammen, takken en bladeren.
Hierdoor wordt de aarde dan toch zwaarder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee, de energie van de zon wordt op aarde niet in massa omgezet.
De aarde wordt wel zwaarder door vallend ruimtepuin. Maar dat is slechts 100.000.000 kilo per dag, verwaarloosbaar en onmeetbaar op de totale massa van de aarde.
AWM
14 jaar geleden
Nee, omzetting van massa naar energie gebeurt niet zomaar. Planten gebruiken zonne-energie alleen maar om bestaande aardse stoffen te combineren tot de stoffen die ze nodig hebben om te groeien. Als de plant sterft en vergaat, komt die energie weer vrij. Het is ook díe energie die dieren en mensen uit plantaardig voedsel halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon straalt wel energie naar de aarde, maar de aarde straalt die energie zelf net zo hard weer uit, de ruimte in. Het enige verschil is dat de ingestraalde energie veel zichtbaar licht bevat, en dat de uitgestraalde energie voornamelijk infrarood is.

Er is dus een energiebalans. De totale hoeveelheid energie op aarde blijft ongeveer gelijk.

Daar wordt de aarde dus niet zwaarder van.

De aarde wordt wel zwaarder door het "opvegen" van ruimtestof tijdens de omloop rond de zon. Dat zijn behoorlijk wat kilo's per jaar.
Cryofiel
14 jaar geleden
Er worden hier door de vraagsteller en sommige antwoordgeverd wat zaken door elkaar gehaald.

Op de eerste plaats: energie is een abstract concept. Het idee is dat energie in verschillende vormen kan voorkomen: beweging, warmte, luchtdruk, chemische binding tussen atomen, hoogte, elektriciteit ... en dus ook massa/materie

Op de tweede plaats:
Vervolgens kunnen deze vormen van energie omgezet worden in andere. denk aan een bal aan een touw dat heen en weer slingert: Op het hoogste punt staat hij stil (maximale potentiele=hoogte-energie) vervolgens krijgt hij snelheid zodat hij op het laagste punt de hoogste snelheid heeft (maximale kinetische=snelheids-energie) Zo wordt dus telkens de ene energievorm in de andere omgezet.

Concreet over de vraag:
Licht (fotonen) vertegenwoordigen ook een bepaalde hoeveelheid energie. Dat kun je uitrekenen.
de vraag is echter of die energie op aarde wordt omgezet in massa.
Dat gebeurt niet. de omzetting van energie in massa en omgekeerd vindt plaats nabij zwarte gaten en (volgens de geleerden) is ook gebeurd bij het ontstaan van het heelal (oerknal). Bij CERN in zwitserland proberen ze dat ook na te bootsen, dus wellicht daar ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... Protonen wegen heel weinig, die worden geabsorbeerd en daardoor wordt de aarde zwaarder, heel weinig, maar je stelling klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was hij weg dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Serieus, was hij echt weg?