Wat zijn veldlijnen?

Ik wil graag weten wat veldlijnen zijn. Wikipedia verwijst dan gelijk naar vectorvelden maar ik weet niet eens wat een vector is!

Kan iemand het normaal uitleggen zonder al te moeilijke woorden zoals wikipedia? :D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een veldlijn is een hulpmiddel om een elektrisch veld duidelijker aan te geven. Een elektrisch veld is in wezen een oneidige verzameling pijlen (vectoren) in de ruimte. Dit is eigenlijk onmogelijk om duidelijk te tekenen.
In de bron van natuurkundeuitgelegd.nl wordt verdere uitleg gegeven met behulp van een video. Je moet je wel aanmelden, maar het is verder gratis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van een kennispartner verwacht ik toch wel een beter antwoord.

Andere antwoorden (3)

Pak een magneet, leg hem op een stuk papier, strooi er ijzervijzel omheen en voila, daar verschijnen de veldlijnen. Je kunt ook googlen op veldlijnen en magneet. Dan afbeeldingen selecteren en dan heb je zo een hoop plaatjes met veldlijnen.

De theorie staat in de wiki, dat is binnen de mogelijkheden van dit forum niet te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veldlijnen zijn krachtlijnen zoals van een magneet en die zijn simpel zichtbaar te maken met magneetjes.
Een magneet bestaat uit een Noord en een Zuidpool net als een kompasnaald.
Gelijke polen stoten elkaar af en tegengestelde trekken elkaar aan.
Als u nu rond een magneet een groot aantal kleine kompasjes zet kan u die krachtlijnen zeer goed zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het het beste om eerst even het begrip veld aan te geven. Het veld is een wiskundig hulpmiddel waarmee je de grootte van de kracht aangeeft op elk punt. De kracht is hypothetisch, omdat de lading of de massa die die kracht zou ondervinden niet fysiek aanwezig is. Het is het makkelijkst in te zien met de gravitatieversnelling op het aardoppervlak. De zwaartekracht vergelijking tussen de aarde en een willekeurig voorwerp op het aardoppervlak houdt in dat de kracht 9,81 keer de massa is, ongeacht de massa van het voorwerp, ga je twee keer zover van het centrum van de aarde, dan is die hypothetische kracht nog maar een vierde van de kracht op het aardoppervlak. Bij elk punt rond de aarde kun je dus de toestand van het zwaartekrachtveld aangeven door de richting en de grootte van de valversnelling ter plekke (vector). Als je dus voor elk punt een vector of pijltje hebt, dan kun je willekeurige veldlijnen tekenen door vanuit een willekeurig punt simpelweg de pijltjes te volgen. Het is dus gewoon een van de technieken om een veld in beeld te brengen. Een andere mogelijkheid is een rooster met op elk roosterpunt een vector ingetekend. Een fysische betekenis hebben de lijnen niet echt, daarvoor gebruik je gewoon de wiskundige vergelijkingen.