Hoe zou ik zelf ethanol kunnen maken en zou dit samen met een deel benzine gewoon in de grasmaaier kunnen?

gram suiker per liter water? temperatuur voor gistin? soort gist? pH waarde? en verhouding tot benzine? iemand uitleg of eventuele tips alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K
Reddie
10 jaar geleden
Ik denk dat spiritus goedkoper is dan je vergistings en destillatieproces. Het bevat voornamelijk ethanol, en je grasmaaier zal niet blind worden van dat beetje methanol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja alleen spiritus (water gebonden) lost niet op in benzine ( koolwaterstof) dus dit werkt ook niet echt.

Antwoorden (2)

Zelf bio ethanol maken van (zowat) 100% is heel moeilijk en duur.
Bij benzine (euro 95) zit vaal al 5 % ethanol wat overigens ONGUNSTIG is voor het verbruik).
Een viertactmotor van een grasmaaier kan wel op bio ethanol lopen, de carburateur moet echter anders afgesteld worden en voor het gebrek aan smering voeg je 5 ml/liter dieselolie toe.
Tevens is 4 ml/aceton/liter bio ethanol toevoeging aan te raden, het vernevelt dan beter en dat levert besparing op.
De bio-ethanol moet beslist watervrij zijn.

Toegevoegd na 50 minuten:
Als je door suikerwater te laten gisten , alcohol wil maken, stopt dat proces reeds bij ongeveer 10% alcohol, de gistcellen gaan dood bij hogere concentraties.
Om sterker alcohol te krijgen moet je het destilleren (het kookt bij 80 graden en water bij 100) en zo kun je door steeds te destilleren de concentratie opvoeren.
Absolute alcohol (watervrij) maakt men door, als men door destillatie verder niet de alcohol verder kan concentreren. Het water te binden aan een droogmiddel welke niet in alcohol oplost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In plaats van (bio)ethanol zelf te maken, kun je beter een fles Bioethanol bij de Gamma kopen, en het daarna verder destilleren.