door heel veel te wassen of in een emmer met zout water weken.
vroeger ging je..als je een nieuwe spijkerbroek had,ermee de zee in,dan zag hij er niet meer zo akelig blauw en nieuw uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indogo blauw verbleekt als je een wasmiddel gebruikt met bleek, en als je hem in de zon te drogen hangt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Indogo moet natuurlijk zijn indigo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het te bleken is, wat ik betwijfel, is waterstofperoxide
sterker dan 3% het meest effectief.
Weest echter erg voorzichtig met waterstofperoxideoplossing, boven de 8% kan het je huid flink aantasten , de huid wordt dan (in het gunstigste geval tijdelijk) wit.(veiligheidsbril op, handschoenen aan, beschermende kleding)
Lukt het daar niet mee, vergeet het dan maar.
De zon verkleurt kleding door de UVB-C, die uit zuurstof ozon vrijmaakt, deze is zeer krachtig blekend, de concentratie is echter gelukkig erg laag, ozon is nogal giftig.
Sommige kleurstoffen, zoals ook oostindische inkt krijg je er niet meer uit, de kleurstof gaat juist door oxidatie over in een niet te verwijderen vlek, of je moet de vlek er uit knippen.
Dat zal -denk ik - niet de bedoeling zijn.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door wassen en zonlicht.

Je kunt het beter alleen spoelen, binnenste buiten, dan behoud je de kleur!