Hoe kan ik hier de linkerhandregel gebruiken?

Zie bijgevoegde afbeelding.
Ik kom er zelf niet uit.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is de linkerhandregel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linker-_en_rechterhandregels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de bedoeling van deze opstelling?

Antwoorden (1)

Dit is een voorbeeld van een zogenaamde 'homopolaire motor' - de schijfmagneet onder de batterij zorgt voor een magnetisch veld, en het koperdraadje zorgt voor een stroom tussen de twee polen van de batterij.

Het magneetveld is zeer belangrijk: de noordpool zit óf aan de onderkant óf aan de bovenkant van het magneetje. Het magneetveld zal er ongeveer uitzien zoals in het bijgevoegde plaatje. [Wikipedia, 1]

Het is voor uw motortje ook belangrijk om na te denken over de richting van de stroom. Alléén de component in de richting parallel aan de as van de batterij (de as tussen de polen) draagt bij aan de kracht die ervoor zorgt dat het spoeltje gaat draaien.

De linkerhandregel (ofwel FBI-regel) is bekend als:
Duim (F, voor Force)
Wijsvinger (B, voor richting magneetveld)
Middelvinger (I, voor stroomrichting)

Het bijgevoegde plaatje is direct overeenkomstig met uw motortje. Het toepassen van de linkerhandregel is dan simpel. Als u weet welke kant uw motortje op draait (met de klok mee of tegen de klok in) kunt u de richting van de kracht bepalen (in de draairichting), en daaruit afleiden hoe uw magneet geplaatst is. Draait u de magneet om, zal uw motortje in de andere richting draaien.