Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dichtheid bereken? Hoe kom je zelf aan de volume en de massa?

Stel ik heb 1 liter alcohol en ik wil de dichtheid weten. Dan moet ik de volume en de massa ook weten (p = m:v)
Maar hoe kom ik aan de m en de v?
Stel je zet een lege bekerglas op de weegschaal, hij staat dan op nul, je gooit de liter alcohol erin, en daar heb je het gewicht. Is dit dan de massa of de volume? En hoe kom je aan de andere??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
via moluculare berekening kom j er,maar wwat ik niet begrijp is ken je het verschil niet tussen massa en volume?even verder studeren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.aphelder.nl/oefeningen/t2/driehoekdichtheid.jpg Vinger leggen op de letter die je wilt weten, en dan berekenen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Liter is een maat voor volume, dus die heb je
De massa kan je met de weegschaal bepalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en moet de volume dan in liter worden opgeschreven? en de massa ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dichtheid is volgens het SI-stelsel in kg/m³.
Maar in de praktijk wordt ook kg/liter gebruikt.
je weet de volume al: 1 liter.

Volume is de hoeveelheid in liters (en dus ook milliliters etc)

Het gewicht in kg noemen we massa in de wetenschap, gewicht wordt weer iets anders mee bedoeld. Dus wat je op de weegschaal ziet staan, is de massa.

je kunt dus ook kijken hoeveel kg 1 liter weegt. Dit wordt (als het goed is) 790 g per liter, wat 0,79 kg/l betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding