Kan een opslagtank(industrieel) met vloeibaar stikstof ontploffen?

Bij ons in de buurt staat een opslagtank voor vloeibaar stikstof. Nu weet ik dat als stikstof in aanraking komt met buitentemperatuur en de druk kan nergens heen dat het ontploft. Hoe zit het dan als bv er brand plaatsvind onder de tank, en de tank ophit. Is er dan ontploffingsgevaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (1)

Vloeibare stikstof zal in opslagtanks, ondanks optimale isolatie, altijd verdampen.
Dat gebeurt bij 'normale' druk al bij een temperatuur van minus 196 graden Celsius.
Door de oplopende druk in de opslagtank zal dit 'kookpunt' weliswaar iets hoger komen te liggen, maar dat doet aan de zaak niets af: de druk zal blijven oplopen en de tank zou zeker ontploffen als er voor de veiligheid geen overdrukventielen aanwezig waren. Zolang deze beveiliging goed werkt, zal er dus geen explosiegevaar zijn.
Bij brand is het dan wel de vraag of het overdrukventiel de versnelde verdamping kan bijhouden.
Zo niet, dan zal de tank, afhankelijk van de constructie, openbarsten of openploffen.
Het is niet een echte explosie in de zin van een chemische reactie zoals bij explosieven, meer zoals een snelkookpan uit elkaar zou klappen.
In zo'n situatie kun je allerlei onheil verwachten.
- rondvliegende stukken materiaal
- een vloed van vloeibare stikstof van ca minus 190 graden Celsius
- verbrossing (bros worden door extreme bevriezing) van allerlei materialen, dus nieuw instortingsgevaar
- omgevingslucht van alleen stikstof, dus zonder zuurstof, dus verstikkingsgevaar
Met een beetje geluk is dan wel de brand geblust :-)