Hoeveel energie komt er vrij bij radioactief verval?

Als een isotoop door radioactief verval in een andere isotoop verandert, komt er energie vrij in de vorm van straling en warmte. Hoeveel energie komt er gemiddeld vrij bij het verval van één gram radioactief materiaal? Ik vermoed veel meer dan bij verbranding, aangezien radioactiviteit een nucleaire reactie is. Uiteraard zal niet ieder vervalpad evenveel energie genereren. Welk soort verval geeft het meeste energie? Alfa, bèta of gamma?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is maar hoe je het bekijkt.

Als die ene gram 'verdwijnt' geldt e=mc^2, waarin m de massa is die in energie omgezet wordt (0.001kg in dit geval) en c de snelheid van het licht (ongeveer 300.000 km/s).

Als 1 gram radioactief materiaal vervalt in (een beetje minder dan) 1 gram ander materiaal, is het veel minder en hangt het sterk van het gekozen radiactief materiaal af.