Als ik het goed begrepen heb zal bij een grote loden bal 1 ton een kleine pingpongbal kunnen blijven plakken?

Ik ken alleen magnetisme van magneten. (muv aardmagnetisme)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Heel goed begrepen, maar die loden bol moet dan wel 6.000 kilometer doorsnede hebben, schat ik op zijn minst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, tenzij er een nog veeeeeeel grote bol in de buurt is, zoals bijvoorbeeld de Aarde. Dan zal zowel die loden bal als die pingpongbal aan de Aarde blijven 'plakken'. (Dit kan je eenvoudig testen door een pingpongbal in de lucht te gooien en te kijken wat er dan gebeurd.)

Dit verschijnsel heet zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal correct. Alleen de invloed van het aardse zwaartekrachtveld gaat overheersen. In de vrij ruimte, bijvoorbeeld tussen de Andromeda sterrenstelsel en de onze, waar je weinig last hebt van andere zwaartekrachtvelden, zal een pingpongbal vastplakken aan een loden bal.

Tenzij de pingpongbal te snel beweegt relatief ten opzichte van de loden bol. Dan is er sprake van ontsnappingssnelheid en zal de pingpongbal gewoon wegvliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. In de lege ruimte zal de pingpongbal zelfs een stabiele baan rond de loden bal kunnen beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij het met een hele langzame omloopsnelheid. :P
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep.