Antwoord van Peppie was inhoudelijk goed, maar met een paar storende foutjes.

De temperatuur die je "gewoon" noemt is de zogenaamde Celsius-schaal, waarbij het water vriest op 0°C en kookt op 100°C, en je normale lichaamstemperatuur 37°C is. "Celsius" wordt overigens met een 's' geschreven, niet met een 'c'.

De absolute temperatuur begint te tellen met 0. Dat noemen wij het 'absolute nul' omdat je geen lagere temperatuur kan bereiken. Deze temperatuur staat gelijk aan -273,15°C (zeg maar -273) Strikt genomen is deze temperatuur trouwens niet eens haalbaar. Je kan héél dicht in de buurt komen, maar nooit bereiken.
Als je de absolute, oftewel Kelvin temperatuurschaal gebruikt, dan moet je het woord "graden" (of het kleine nulletje) niet gebruiken, je praat gewoon over "zoveel Kelvin".

Omrekenen tussen Celsius en Kelvin is dus heel eenvoudig. Gewoon 273 optellen (of aftrekken)

Dus je lichaamstemperatuur is:
37°C, oftewel 37 graden Celsius
310K, oftewel 310 Kelvin

Trouwens, met de computer kan je het kleine nulletje typen met de toetscombinatie AltGr + Shift + ;

Er zijn ook andere schalen om de temperatuur te meten zoals de Fahrenheit schaal (°F, typisch van Engelstalige landen, waarbij water vriest op 32°F en kookt op 212°C)

Alstublieft! (^_^)

Toegevoegd na 2 minuten:
Celsius was een Zweedse sterrenkundige, en Lord Kelvin (William Thomson) een Schotse natuurkundige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitstekend onderbouwd min.
Daar heb ik (en nog belangrijker: de vraagsteller) veel aan!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, wat kleine aanvullingen: - De Kelvin en Celsius hebben de zelfde schaal verdeling, dus een temperatuursverandering van 1K is even veel als 1°C. - Voor de Fahrenheit schaal is ook een absolute schaal. Deze heet Rankine en is 5/9 Kelvin. Dus 1°R (soms °Ra) = 5/9K. - Het absolute nulpunt is bereik als er theoretische geen energie meer onttrokken kan worden. Vroeger dacht men dat alles stil zou staan. Echter tegenwoordig houd men rekening met nulpuntsenergie ten gevolg van de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en zo worden wij met z'n allen wijzer.
Bedankt voor de aanvulling DrDaan!

Andere antwoorden (1)

De absolute temperatuur is de temperatuur vanaf het absolute nulpunt (lager in temperatuur kan niet), dat is 0 Kelvin of in Celcius: -273 graden Celcius. Dus als het 20 graden Celcius is, is de absolute temperatuur 293 graden Kelvin.

Met de gewone temperatuur bedoel je waarschijnlijk de temperatuur uitgedrukt in graden Celcius. Dus kamertemperatuur is dan 20 graden Celcius.