Wat zijn de interacties tussen apolaire moleculen?

Polaire moleculen, zoals water, trekken elkaar aan. De negatieve kanten van het molecuul trekken aan de positieve kant van een ander water molecuul... Dit verklaard waarom water goed mengt met zichzelf en andere polaire stoffen.

Maar, nu de vraag, Hoe verklaar ik dat apolaire moleculen goed met elkaar mengen? Gaan die ook interacties aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De interactie tussen apolaire moleculen is ook een aantrekkingskracht tussen een positieve en negatieve lading. Het verschil met een polaire moleculen is dat het gaat om een niet permanente dipool. Deze ontstaat doordat elektronen in een soort wolk om het hele molecuul bewegen en niet altijd ‘gelijkmatig’ verdeeld zijn. Zo vormt een tijdelijke dipool.

Uiteraard zijn deze krachten veel zwakker dan bij een permanente dipool. Dit verschijnsel heet de Londondispersiekracht en is een van de krachten die we vanderwaalsinteracties noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die is ook aanwezig bij moleculen met een permanent dipool moment. Maar wordt een beetje ondergesneeuwd door de andere vanderwaals krachten (Keersom, Debye).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan je wel zo stellen. Kijk maar naar de kookpunten van polaire en apolaire stoffen met een vergelijkbare massa. Het voorbeeld is natuurlijk water met 100C en methaan kookpunt van -161 C!