snelheid van geluid is 340 meter per seconde dus als het 3 seconden duurt, is de bliksem 1020 m bij je vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De bliksem en donder vinden tegelijkertijd plaats, dus er is geen afstand tussen de twee, laat staan een tijdsverschil.
AWM
14 jaar geleden
Nee, je kunt niet de afstand berekenen tussen de tijd van bliksem en donder. Hetgeen wat je berekent is hoever het onweer van je vandaan is. Het is namelijk zo dat de "bliksem en donder" zoals jij ze gebruikt op hetzelfde moment plaatsvinden aangezien het eigenlijk hetzelfde is, alleen is de ene hetgeen wat je ziet ( bliksem) en de ander wat je hoort ( donder ).

Hierbij verwaarloos je de snelheid van het licht en gebruik je dat als waarde 0. Dan blijf je tellen tot je het onweer hoort. Elke seconde komt er dus 1 bij en dan heb je "gemeten" hoeveel secondes het onweer van je vandaan is. Daarmee kun je door de snelheid van het geluid te gebruiken uitrekenen hoever het onweer van je vandaan is. De snelheid van geluid veranderd ook nog door omstandigheden, maar ga maar uit van 343 meter per seconde ( snelheid van geluid bij kamertemperatuur en standaarddruk ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Geluid gaat zoals eerder gezegd idd met zo'n 340 m/s.
De donder en de bliksem komen tegelijkertijd en daar licht zo snel gaat dat je op dergelijke 'korte' afstanden het tijdsverschil niet merkt en geluid later aan komt kan je dus berekenen hoe ver de bliksem was. De geluidssnelheid is overigens ook afhankelijk van temperatuur en luchtdruk.

Maar......

De afstand die je zo berekend is de directe afstand tussen de bliksem en jezelf. Dat lijkt eenvoudig maar is erg bedrieglijk. Een onweerswolk kan vele kilometers hoog zijn (ze hangen doorgaans met het laagste punt op minder dan 2 kilometer hoogte en het hoogste punt op meer dan 15 kilometer) en tientallen kilometers doorsnede. Een bliksem/flits die volgens je eigen berekeningen op 3 kilometer afstand moet zijn (pak em beet 9 a 10 tellen om het gemakkelijk te houden) kan gemakkelijk recht boven je zitten maar dan diep in de wolk zelf. Het maakt ook nogal uit of de flits meer naar de rand was (en hoe ver je van de rand af zit) of meer in het centrum.
Je krijgt wel redelijk betrouwbare informatie als je een bliksem ziet inslaan maar bij bliksem in de wolken (en dus ook weerlicht) kan je bijna niet zeggen hoever de bliksem nu eigenlijk was. Laat staan waar nu eigenlijk de onweersbui als geheel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt: Langzaam tellen na de flits, 21..22..23 etc en per 3 seconden is het 1 km weg hemelsbreed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bliksem en donder vinden exact gelijktijdig plaats.
Omdat geluid en licht zich echter niet even snel verplaatsen, komt het licht eerder bij je aan dan het geluid.
Licht is ongeveer drie keer zo snel, dus voor elke 3 tellen verschil die je hoort is het onweer ongeveer een kilometer bij je vandaan. Hoor je de donder op het moment dat je de bliksem ziet, dan zit je er vlak onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht is niet 3 keer zo snel! licht gaat met ong. 300.000km/sec
geluid met 340m/sec. Dus licht gaat zo'n 882.000 keer zo snel.
Omdat licht zo snel is is lichtsnelheid op aarde te verwaarlozen tot nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, dat scheelt een hoop....maar de telling (in seconden / afstand) klopt, alleen heb ik nog de verkeerde uitleg in mijn hoofd. Ga ik proberen te onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Omdat licht zo snel is is lichtsnelheid op aarde te verwaarlozen tot nul." Je bedoeld: Omdat licht zo snel is is de tijd die licht nodig heeft om je te bereiken te verwaarlozen tot 0. Een lichtsnelheid verwaarlozen tot 0 zou wel heel traag licht zijn he....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt dat bedoel ik :D:D:D:D:D LOL
Bliksem is een elektrische ontlading tussen een elektrisch geladen wolk en de aarde. Of, tussen 2 elektrisch geladen wolken. De meeste ontladingen zijn die tussen 2 wolken. Er bestaan vele theorieën over de manier waarop deze wolken elektrisch geladen worden. De meeste deskundigen houden het op een sterke opwaartse stroming van warme vochtige lucht. Doordat de druppels op grote hoogte bevriezen krijgt de wolk een negatieve lading. De aarde is altijd positief geladen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord maar wat heeft het met de vraag te maken?
Neem de tijd tussen bliksem en het begin van de donder, vermenigvuldig met 340 en je hebt de afstand tot de bliksem. Die bliksem althans, er zijn vaak meerder bliksemhaarden en ze slaan ook niet altijd op aarde in.
Je kunt als de bliksem op aarde inslaat, in tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd, heel goed bepalen hoe ver dat was. Omdat de bliksem meestal praktisch tegelijkertijd over de hele lengte ineens plaats vind, is het punt waar hij op aarde inslaat het dichtst bij jou. Het geluid dat jou het eerste bereikt is het geluid dat van het punt van inslag komt en niet ergens hoog uit de wolken. Dat komt er direct achteraan, hoe later in de donder hoe verder (hoger) het geluid z'n oorsprong had.
Bepalen hoever het onweer is heeft nauwelijks zin. Vaak drijft zo'n wolk net langs jou op, zodat je wel bliksem ziet, maar geen neerslag. Een andere keer zit je al midden in de regen voordat het begint te bliksemen.