Hoe komt de huidige watertemperatuur in de rivieren, sloten, kanalen al zo hoog?

Citaat van knmi.nl:
April 2012: Vrij koud, somber en nat

April was een vrij koude maand met een gemiddelde temperatuur in De Bilt van 8,4 °C tegen 9,2 °C normaal. De temperatuur was daarmee vrijwel gelijk aan die van maart (8,3 °C), een maand die juist zeer zacht was verlopen.
Een groot deel van de maand lag de temperatuur rond of (ruim) beneden normaal. Slechts op drie dagen kwam de maximumtemperatuur boven de 15,0 °C.

De titel van deze topic zegt het al: ik (en enkele vrienden van me) snap(pen) niet hoe het water zo snel kan zijn opgewarmd? Hoe kan met bovenstaand verhaaltje (bron: knmi.nl) in het achterhoofd op dit moment het Hollands Diep bij de Volkeraksluizen al 13,5 graden zijn, en de Maas en Nederrijn zelfs tussen 14 en 16 graden? (bron: rijkswaterstaat.nl) Vandaag vertoonden de karpers in diverse slotenstelsels zelfs al zeer fanatiek paaigedrag (rollen, klapperen etc). Iets wat ze gaan doen rond de 16-18 graden watertemperatuur.

Onze gedachte is eigenlijk dat er, om de momenteel gemeten watertemperaturen uberhaupt mogelijk te kunnen maken, er in theorie toch een stukken hogere gemiddelde temperatuur moet zijn geweest de laatste tijd? Wat zien wij over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De temperatuur van het smeltwater doet er niet meer toe na een traject van meer dan 600 km door laagland. Mogelijk is het rivierwater bij Bonn al behoorlijk opgewarmd, daar zullen de temperaturen wat hoger geweest zijn evenals hier in Arnhem.

Zonlicht kan bij ondiep water goed in het water doordringen en kan dan door de bodem worden geabsorbeerd en de bodem staat zijn warmte weer af aan het water. Aan het eind van de middag kan het water dus flink warmer zijn dan de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of deze rivieren worden aangevult door smeltwater maar wat ik denk is: Door de lagere temperaturen is de hoeveelheid smeltwater in de rivier lager. Het ( warmere ) regenwater heeft dus een groter aandeel in de rivier, wat de temperatuur van het rivierwater beinvloed.