In een serieschakeling is de stroom gelijk. Dan geldt dus Ibatterij=I1=I2, voor de spanning geldt dan Ubatterij=U1+U2. In een parallelschakeling geldt Ubatterij=U1=U2, Ibatterij=I1+I2.

de 1 en 2 staan voor bijvoorbeeld 2 lampjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij weerstanden in serie: Rtot = R1 + R2
Bij weerstanden parallel: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een //-schakeling van 2 weerstanden ook R1xR2/R1+R2
Het beste kun je met dit probleem op een goedkoop universeelmetertje in de slag: met een paar lampjes en batterijtjes.
Er dus véél mee stoeien - boekje erbij en dan zie je alles voor je ogen gebeuren: anders krijg je geen begrip.
Wel valt me op dat tegenwoordig alles zo laat is: tussen je 5e tot je 15e leer je techniek het snelst en vandaar dat ik op m'n 8e radiotechniek ging studeren en op m'n 14e (bijna) volleerd radio/televisiemonteur was en prompt solliciteerde: gelijk een baan dus ook maar daar gaf de Arbeidsinspectie in 1960 geen toestemming voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serie: U1+U2+U3+...=Utot =totale spanning
I1 =I2 =I3 =...=Itot =totale stroomsterkte
R1 +R2+R3+...=Rv =vervangingsweerstand

Parallel: U1=U2=U3=...=Utot
I1 +I2 +I3 +...=Itot
1/R1+1/R2+1/R3+...=1/Rv