Gewoon zonlicht zien wij als 'wit' omdat al het zichtbare licht hierin in een gebalanceerde hoeveelheid ons netvlies bereikt. Kleuren zien we omdat er een grote onbalans is in de hoeveelheid gereflecteerd licht van verschillende kleur. Een groene plant is groen, omdat rood en blauw licht verbruikt worden door de plant, en vooral groen licht gereflecteerd wordt.

in schaduwen is de hoeveelheid licht die gereflecteerd wordt dusdanig laag, dat je ogen niet meer de verschillen in hoeveelheden rood, groen en blauw kunnen oppikken. En dus wordt het op een gegeven moment [als de schaduw maar hard genoeg is] allemaal grauw en grijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schaduw is juist de afwezigheid van kleur... Daarom is die altijd, maar dan ook altijd zwart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleur = licht
Schaduw = geen licht

Schaduw = geen kleur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaduw ontstaat als het licht van een lichtbron geheel of gedeeltelijk wordt tegengehouden door een object. Een voorwaarde voor het ontstaan van schaduw is aldus dat er een lichtbron en een object aanwezig zijn. Er kan sprake zijn van een natuurlijke lichtbron (bijvoorbeeld de zon) of een kunstmatige lichtbron (bijvoorbeeld een lamp). Volgens woordenboek Koenen is schaduw het gedeelte van een ruimte waar het licht onderschept is of waar het licht niet rechtstreeks doordringt.en omdat het licht dus word tegen gehouden is de schaduw altijd donker en heeft dus geen kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
logisch: geen licht, geen kleur..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is toch logisch als je voor een rode lamp staat heb je toch geen rooie schaduw?

jij breekt licht af, of dat nou gekleurd is of niet.
Maar misschien kan lucky luck wel iets met zijn schaduw kleur kan. Zal het is vragen

Toegevoegd na 54 seconden:
een kannetje teveel in mijn enthousiasme