Is de schoonheid van de natuur te evenaren of te overtreffen?

Dit naar aanleiding van een van voorgaande vragen over een plant op Bali (zie ook het plaatje erbij).
Soms zie je namelijk ook wel eens dit soort gemaakte dingen die je dan her en der tussen de planten kunt steken.

Maar hoe natuurgetrouw ook: Is de mens ooit in staat om de echte schoonheid van de natuur te evenaren of zelfs te overtreffen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/bali-plant-gefotografeerd-plant-plaatje.30547

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie geen plaatje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze vraag henkjan: http://www.goeievraag.nl/vraag/bali-plant-gefotografeerd-plant-plaatje.30547
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind het maar een saai plantje :p

Het beste antwoord

Nee. Mooier dan de natuur zélf kan er naar mijn mening niets worden 'gemaakt' door mensenhanden. Knap kan, of te bewonderen om de techniek of de gedachte erachter, maar nooit mooier, in mijn ogen.
Ik heb heel veel van de wereld kunnen zien, in mijn laatste baan - 34 jaar beroepsmatig reizen, en daardoor dingen gezien waarvan je normaal gesproken alleen maar kan dromen. En al die verschillende landschappen onder al die verschillende belichtingen met al die verschillende geuren maken, dat ik volmondig 'nee' zeg op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Neen. Er is niks mooier de de natuur. Ik kan er uren maar dan ook uren naar zitten kijken.
Mooi landschap, sterrenhemel, bergen, wateren, bliksem, mist, et cetera, et cetera.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Alles wat we om ons heen zien is onderdeel van de natuur. ook jij en ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is de natuur prachtig in al zijn facetten. Toch kan de mens het wel nog mooier maken. Kijk maar eens naar planten of struiken die door kwekers gemanipuleerd zijn, of gekruist, of geënt of weet ik veel hoe ze dat doen. De originele plant of bloem is dan wel mooi, maar de bewerkte kan vaak nog mooier, zoniet houdbaarder en beter bestand tegen schadelijke inwerking van klimaat of insecten zijn. Kijk maar eens naar een chinees aangelegde tuin, met bruggetjes,bonsai`s, vijvers met waterlelies,lotussen e.d. is door de mens aangelegd en ook prachtig om te zien. Alleen aan onze prachtige luchten daar kunnen ze niets aan doen en dat is m.i. ook niet mooier te maken.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
is waar. +1
overigens: japanse tuin, geen chinese.
amc
14 jaar geleden
Helemaal gelijk!
De natuur blijft altijd geweldig en is niet te overtreffen. Ik loop heel vaak door de bossen en je ziet altijd weer iets nieuws, ik geniet hier enorm van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eigenlijk niet met de bovenstaande antwoorden eens; door te zeggen dat niets mooier is dan de natuur doe je de mens tekort.
Bepaalde kunstwerken & goede muziek (wat eigenlijk ook kunstwerken zijn, maar nauwelijks zo gezien worden), daar kan de natuur nooit aan tippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik kon +1
De mens kan hooguit incidenteel en op bepaalde punten de schoonheid van de natuur overtreffen. Maar dat zijn juweeltjes van schoonheid die slechts mondjesmaat zijn gemaakt in de afgelopen eeuwen.
De natuur tovert ons echter continu schoonheid voor.

Daar kan de mensheid niet aan tippen...
itsme
14 jaar geleden
Schoonheid is 'in the eye of the beholder'

Waarom is dan een king Cobra niet gekozen als het mooiste dier op aarde?

Er zijn vele door mensen gemaakte zaken, die in mijn gevoel minstens even mooi - maar kun je vergelijken - dat natuurlijke zaken. Ik vind een gevechtsjager als Mirage onvoorstelbaar mooi. In iedergeval mooier dan een bloem op Bali
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de mens kan kunst maken die de schoonheid van de natuur evenaart.Wat niet wil zeggen dat de natuur niet adembenemend mooi kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de schoonheid van de natuur is zo gevarieerd en als je het kunt zien, dan is er niets aan overtroffen...

Nee de natuur namaken is het beste wat een mens kan, overtreffen nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet! Er bestaat niets dat mooier is als een mooie vrouw...(hoewel sommige auto's in de buurt komen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat de mens maakt, hoort ook bij de natuur.
Verder is 't erg subjectief: wat de één prachtig vindt, vindt de ander niks. Ook is 't bijv. afhankelijk van 't tijdstip waarop iemand iets aanschouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de schoonheid van de natuur is niet te evenaren of te overtreffen. De natuur leeft, de natuur is in beweging.
Natuurlijk kunnen mensen mooie dingen maken, maar dat blijft toch altijd weer vergankelijk en het leeft niet zoals de natuur doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hen3ette;

Als je ervan uitgaat dat cultuur door mensenhanden is gemaakt denk ik dat de natuur inderdaad op zijn minst te evenaren is. Denk maar eens aan muziek.