Wat is het noorderlicht precies, waar kan je het allemaal zien en bestaat de kans dat door grote klimaatveranderingen het noorderlicht zal verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het zelf ooit mogen ervaren?
Het is echt heel erg gaaf, ik heb het ooit in Schotland gezien (op de nacht van Halloween nog wel), het is echt absoluut magisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik een paar jaar geleden gewoon in Nederland in de achtertuin. Prachtig. Haalt het niet bij een volledige zonsverduistering, maar toch: prachtig. Het noorderlicht heeft trouwens helemaal niets met het klimaat te maken.

Het beste antwoord

Bij kernexplosies die zich op en in de zon voordoen, worden grote hoeveelheden gas de ruimte ingeslingerd met snelheden die volgens schattingen van sommigen de 4.000.000 kilometer per uur benaderen. Deze in vlagen komende zonnewinden, die stromen hoog-energetische deeltjes bevatten, kunnen de buitenste laag van de aardatmosfeer binnen 24 tot 48 uur bereiken.
Veel geladen deeltjes die in de buitenste randen van het aardmagnetische veld terechtkomen, worden vastgehouden en naar de polen getrokken. Vervolgens komen ze in botsing met stikstofmoleculen en zuurstofatomen, die ze exciteren, waardoor lichtverschijnselen ontstaan.
Een soortgelijke reactie doet zich voor wanneer een neonlamp wordt aangedaan.
Soms lijkt het of de aurora-gordijnen bijna de grond raken. Dit verschijnsel doet zich echter alleen voor tussen de 100 en 1000 kilometer boven het aardoppervlak. Botsingen op kleinere hoogten veroorzaken tinten geel en groen, terwijl op de grotere hoogten rode en blauwe straling ontstaat. Het poollicht heeft soms reusachtige afmetingen — een dikte van 3 tot 5 kilometer en een hoogte van meer dan 160 kilometer, terwijl het letterlijk duizenden kilometers lang kan zijn.

Woont u echter in het zuiden van Groenland, op IJsland, in het noorden van Noorwegen of van Alaska, dan danst het poollicht wel 240 nachten per jaar.
Noord-Siberië en Midden-Canada zien het ongeveer honderd nachten per jaar, terwijl inwoners van Zuid-Alaska het slechts zo’n vijf nachten per jaar kunnen waarnemen. Centraal-Mexico is er misschien eenmaal in de tien jaar getuige van. Op het zuidelijk halfrond treden deze dansende lichten, aurora australis genoemd, voornamelijk voor zeehonden, walvissen en pinguïns op. Nieuw-Zeeland, delen van Australië en Argentinië vallen echter binnen het dunbevolkte poollichtgebied en maken dus de verschijnselen aan de hemel mee.
Een heldere nachtelijke hemel vormt een volmaakte achtergrond voor het steeds wisselende panorama van gordijnen, bogen en watervallen die langs de hemel golven en zwaaien. In een onzichtbare gordel, die rond de geomagnetische noord- en zuidpool loopt, ergens tussen de 55ste en de 75ste breedtegraad, blijken de lichtverschijnselen het helderst te zijn. De poolreiziger William H. Hooper bekent: „Woorden schieten te kort bij een poging de steeds wisselende en adembenemende fasen te beschrijven; geen pen of potlood kan de onbestendige tinten, de straling en de grootsheid ervan weergeven.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Antwoord op je eerste vraag: Je moet het noorderlicht zien als een tl balk. In een TL balk zit gas, dit gas gaat 'licht' geven als er een stroompje door heen gaat. Dit is ook ongeveer met onze dampkring. In de dampkring zit ook een gas wat 'licht' gaat geven als dus elektrisch geladen deeltjes in de dampkring komen. Die elektrisch geleden deeltjes komen van de zon. Daarom kon je vandaag ook beter het poollicht zien door die zonnestorm.
Op je 2e vraag heb ik geen antwoord.

Ik heb het ff zo simpel mogelijk uitgelegd
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je weet dat het gas in een TL buis een UV licht uitstraalt dat wij in eerste instantie niet kunnen zien, maar dat dat zichbaar word gemaakt door een speciale folie die in het glas van de TL buis zit? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook Pauw en Witteman zitten kijken?
Powergen
12 jaar geleden
Ja, maar als ik dat in het antwoord ga zetten wordt het wel erg verwarrend en het gaat om het noorderlicht en niet over een tl buis.
Powergen
12 jaar geleden
@Nelly ja.., erg hè :p
Mijn moeder heeft het vroeger toen ze jong was gezien, toen ze gewoon in nederland was, maar dat komt heel weinig voor, in noorwegen zie je het volgens mij best vaak, vooral in het noorden, zelf denk ik niet dat het noorderlicht verdwijnt door grote klimaatveranderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het poollicht wordt voornamelijk aan de polen van de aarde waargenomen. Afhankelijk van de betreffende pool spreken we dan over het noorderlicht (aurora borealis) en het zuiderlicht (aurora australis).

Het poollicht hangt samen met uitbarstingen (plasmawolken) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de Noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht.

Deeltjes van de zon zijn dus verantwoordelijk voor het poollicht. Door de invloed van het magnetisch veld van de aarde worden zij naar de polen van de aarde afgebogen. Vandaar dat je het poollicht ook vrijwel alleen in de poolstreken kan zien. Zonder dit magnetische veld zou het overal op aarde zichtbaar kunnen zijn.

De hoeveelheid deeltjes die de zon uitzend is afhankelijk van de activiteit van de zon. Die verloopt in een cyclus van ongeveer 11 jaar. Op dit moment zit de zon in een fase waarin zij steeds actiever wordt, met een verwacht maximum in 2013. We zullen de komende tijd dus waarschijnlijk veel poollicht waar kunnen nemen. Soms, wanneer er veel deeltjes in de atmosfeer komen is dat zelfs in Nederland te zien. Het moet dan uiteraard wel helder weer zijn. Met name wanneer er een CME (Coronal Mass Ejections, zonneuitbarsting) richting aarde plaats vindt is die kans groot.

Voor poollicht op aarde heb je dus 2 dingen nodig: geladen deeltjes van de zon en een atmosfeer. Het klimaat op aarde is hier dus niet van invloed op. Sterker nog, ook op andere planeten, met een heel ander klimaat dus, is het poollicht waargenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op je 1e vraag: bijvoorbeeld, er is net een
grote zonne-uitbarsting geweest en die straling
komt naar de aarde, daarin zit een bepaalde gassoort
die licht gaat geven,

vraag 2, ik denk het niet