Als je 2 ijzeren staven van 500 meter in de grond slaat, kun je daar dan stroom vanaf tappen?

1 staaf bij de noordpool en 1 bij de zuidpool.
Bij een aardappel werkt dat ook, je kunt er een klokje op laten lopen. (werkt ook bij andere groenten en fruit)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
ik heb nog nooit een aardappel van een kilometer gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in het klein, bij de aardappel werk je met 2 spelden;-)

Het beste antwoord

Ja, dat zal wel een beetje lukken.
Er lopen stromen door de aarde, geïnduceerd door elektrische stormen, beweging van de magnetische aardkern, enzovoort.
Hoe gek het ook moge klinken, het aardpotentiaal is overal 'nul', maar die 'nul' is niet overal gelijk ;)
Onderzoekers gebruiken deze spanningen om aardbevingen te kunnen ontdekken.
Dus, je krijgt wel wat energie. Erg onregelmatig en niet voldoende om de investering van zulke diepe boringen te bekostigen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Alleen, als je 20.000 km van elkaar in de grond slaat, dan is er geen manier om ze te verbinden met behoud van die kleine energie. Maar het mag ook dichter bij elkaar...
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan niet, de aarde is geen electroid, dan moet je twee verschillende metalen nemen trouwens om dat te laten werken, dus dat werkt niet om 2 redenen...
In fruit moet je een koperen en een zinken staafje hebben dus twee ijzeren staven werken niet, hoe lang ook en aarde geleidt de stroom te slecht...