Van welk soort kunststof kun je een thermoskan maken?

Het moet dus een kunststof zijn die tegen temperaturen van +100 graden kan en geen nare smaak en geuren aan de koffie toevoegt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Kunstoffen worden in twee groepen ingedeeld, thermoharders en thermoplasten.
De meeste thermoplasten zijn niet bestand tegen hoge temparaturen en worden daarbij ook nog zacht.
De eerder genoemde materialen als ABS en PP zijn niet tegen de door jouw gewenste temperatuur +100 gr C bestand.
Thermoskannen uit b.v. ABS hebben een behuizing uit dit materiaal, maar hebben een meestal een dubbelwandige isolatie uit glas of rvs.
Een thermoskan uit massief kunststof en geschikt tegen +100 gr C zijn vermoedelijk niet op de markt.
In ieder geval zal je een thermoharder moeten nemen, die ook nog levesmiddelen geschikt wordt bevonden en een hoge warmtegeleidingscoefficient. Een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave.
Voorbeelden van thermoharders zijn: bakeliet, epoxyharsen (EP), polyurethaan (PUR), etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo wildelely,
Allereerst bedankt voor je antwoord.
Ik ben bezig met een koffiekan te ontwerpen die gespuitgiet moet kunnen worden. Het wordt een camping koffiekan die uit meerdere elementen bestaat. Op dit moment ben ik alleen nog opzoek naar het materiaal waarvan ik hem kan maken. Er zitten dus geen elektrische elemten aan en er kan geen behuizing in. Heb jij misschien een tip voor mij, welk materiaal hiervoor geschikt is? Een thermoharder die spuitgegiet kan worden?
Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga eerst even sporten maar vanavond zal ik een suggestie doen wanneer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou fijn zijn. Alvast bedankt en succes met sporten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoal je weet kun je mbv spuitgieten complexe delen uit kunststof maken. Ook zul je weten dat de hiervoor benodigde mallen een kostbare zaak is en alleen door een grote productie van onderdelen kan de stukprijs laag worden gehouden.
Ook komen voor jouw doeleinde vele kunststoffen in aanmerking en beide, het spuitgieten en de keuze van de juiste kunststof is specialistenwerk. En een specialist mag ik me zeker niet noemen, alhoewel ik zijdelings vroeger wel met deze technieken te maken heb gehad.
Je vraag richt zich specifiek op het te gebruiken kunststof en ik zou je de volgende aanbeveling willen doen. Het betreft PVDF (een thermoplast) en verwant aan PTFE) PVDF heeft een aanzienlijk hogere elasticiteitsmodulus (stijfheid) en betere
drukvastheid, maar minder gunstige glijeigenschappen en een lagere elektrische weerstand. De goede sterkte en taaiheid blijven ook bij lagere temperaturen behouden. PVDF is zeer goed bestand tegen agressieve chemicaliën als chloor en broom.
PVDF is zelfdovend en bestand tegen energierijke straling zoals ultraviolette straling, röntgen straling, e.d.
Toepassingen zijn: onderdelen voor pompen, rotatieschijven, tandwielen, ventielen, terugslagkleppen, isolatiemateriaal in condensatoren, geleidingsprofielen, geschikt voor de voedingsmiddelenindustrie. Toelaatbare temperatuur onbelast is 150 gr. C. De isolatiewaarde is, net als de meeste kunstoffen, laag.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie bast en ik hoop dat Timook er wat aan heeft. Ik bedoel inderdaad het door jou genoemde kunststof.
En ach, een plusje is genoeg. Op naar de 10.000!

Andere antwoorden (2)

ABS (Acrylonitril butadieen styreen) Plastic

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat ook kan is PP (polypropeen), PE (Polyetheen).

Toegevoegd na 8 minuten:
En:
PC (Polycarbonaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met PTFE (teflon) zou het in theorie moeten kunnen.
Wordt een dure kan!