wat is elektrisch vermogen in deze uitleg?

een uitleg over stroom:

een vat gevuld met water, en onderaan het vat zit een kraan. Als de kraan gesloten is drukt het water met een bepaalde kracht tegen de kraan. Als het waterniveau hoger wordt, wordt ook de waterdruk op de kraan groter. In de elektrotechniek noemt met een dergelijke druk spanning. Spanning geeft men aan met de letter U. De eenheid van spanning is Volt. Als er in een schema staat U = 24 V betekend dit dus dat de spanning 24 Volt is.

Nu draaien we de kraan open en er gaat water stromen. De waterstroom is te vergelijken met een elektronenstroom of elektrische stroom, die men aangeeft met de letter I. De eenheid van stroom is Ampère. Als er in een schema dus staat I = 5 A dan is de stroom 5 ampère.

Als de kraan een klein stukje open staat ondervindt het water een bepaalde weerstand. Zet je de kraan verder open dan wordt de weerstand kleiner en gaat er meer water stromen. In de elektrotechniek geeft men de weerstond aan met de letter R en de eenheid is Ohm (aangeduid met de griekse letter omega) Door de kraan verder open te draaien wordt de weerstand kleiner en gaat er meer water stromen. In de elektrotechniek werkt dit precies zo: Als de weerstand kleiner wordt, gaat er een grotere stroom lopen. Hetzelfde geldt als je het vat verder vult: De hoogte wordt groter--> de druk (spanning) wordt groter, en er gaat dus meer water uit de kraan stromen.

ik wil ook nog graag weten wat vermogen is, verwerkt in deze uitleg. (vat met water en kraan)

bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het vermogen is te vergelijken met de vermenigvuldiging van de druk van het water (de hoogte van het water in het vat) met de hoeveelheid water die per seconde uitstroomt.
Een dunne straal onder hoge druk kan meer vermogen leveren dan een dunne straal onder lage druk, een dikke straal onder lage druk levert minder vermogen dan een dikke straal onder hoge druk.

Toegevoegd na 2 uur:
Naar aanleiding van de reactie van cestbiencovitz:
Een aanwijsbaar effect zou het verplaatsen van objecten met de waterstroom kunnen zijn, hoe groter de stroom of hoe krachtiger de straal, hoe sneller en meer objecten met de straal verplaatst kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het vermogen zou dan de inhoud van het vat zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij electriciteit is het dan zo dat het vat "eindeloos" groot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De diameter van de kraan,hoe groter hoe meer vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen directe voorstelling van vermogen.
Om je toch iets voor te stellen, vergelijk het met de brandweer. Hoeveel spuit je en hoe hoog spuit je.
Het eerste is het aantal ampere, het tweede het aantal volt.
Je zou kunnen praten over 100 liter per minuut op de vijfde verdieping. Dat is meer vermogen dan 100 liter per minuut op de derde verdieping.
Dan kun je het vermogen voorstellen als: het aantal liter water per minuut keer de verdieping.
Maar het is niet zo concreet als spanning en stroomsterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vermogen is de kracht die je op je hand voelt als je ze in de waterstraal zou houden. Een kleine straal die met grote snelheid op je hand komt, zal je als even grote kracht ervaren als een grote straal die met kleine snelheid uit de kraan komt.