Hoe werkt het met Watt in de formule P=I*U?

Dit is de formule: P=I*U. Hier uit volgt dat: 1 Volt * 1 Ampere = 1 Watt.
Nu is mijn vraag: hoe gaat dat met kV en kA? dus:

1 kiloVolt * 1 kiloAmpere = 1 kiloWatt?

of is het:

1 kiloVolt * 1 kilo Ampere = 1 MegaWatt?

Met vriendelijke Groet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk bedacht deze vraag :-))

Het beste antwoord

Een kilo is altijd 1000.

1000 volt * 1000 ampere is 1.000.000 watt, dus inderdaad, 1 kilovolt * 1 kiloampère = 1 megawatt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee dus het is niet zoals van m^2 naar km^2?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja: meter naar kilometer is 1000 keer zo groot, vierkante meter is meter x meter, vierkante kilometer is 1000m x 1000m is 1.000.000 vierkante meter....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Google is ook een redelijk slim programma: http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&source=hp&q=1+kilovolt+*+1kiloampere+IN+megawatts&pbx=1&oq=1+kilovolt+*+1kiloampere+IN+megawatts&aq=f&aqi=&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=8608l10149l6l10273l9l8l0l0l0l0l525l2119l2-2.2.1.1l6l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=c0387247ea06b241&biw=1280&bih=939

Andere antwoorden (2)

1 kilovolt * 1 kiloampere
= 1000 volt * 1000 Ampere
= 1000* 1000 * Volt * ampere
= 1000 * 1000 watt
= 1 megawatt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elke grootheden hebben vaste eenheden. probeer deze gewoon vast te houden.

Grootheid (P) vermogen. Eenheid Watt
Grootheid (I) stroomsterkte. Eenheid Ampere
Grootheid (U) spanning. Eenheid Volt

wanneer je bepaalde gegevens heb probeer ze dan naar de officiële eenheden om te rekenen. deze gegevens zet je in de formule en rekenen je uit.
de uitkomst kan je vervolgens noemen zoals je het wilt vaak gebruikt je kilo mega giga etc. om simpel weg gegevens met vele nullen kleiner te maken waardoor je deze simpeler noteert.

als we jou vraag nemen kijken we naar de gegevens en zetten we om naar de officiële eenheden.

1 kiloVolt = 1000 Volt
1 kiloampère = 1000 Ampere

P=I*U

P= 1000 * 1000

p= 1.000.000 Watt = 1.000 kiloWatt = 1 MegaWatt.

je ziet nu meteen waarom het belangrijk is de juiste eenheden te gebruiken.

wanneer je wilt weten wat de juiste eenheid bij een grootheid is moet je gewoon even op google zoeken (indien je geen tabellen boek hebt) weet zeker dat je op google je antwoord hiervoor vind.

Succes