De maximale opvoerhoogte is in feite de maximale druk die een pomp kan leveren.

Het maximum is sterk afhankelijk van vele factoren waaronder een hele belangrijke: het type pomp

Een centrifugaalpomp bijv heeft een veel lagere opvoerhoogte dan bijv een plunjerpomp

Toegevoegd na 3 minuten:
in figuur 3 van de bijlage kun je ook mooi zien dat er een relatie is tussen het debiet en de opvoerhoogte, bij hoge opvoerhoogte wordt het maximale debiet heel laag (centrifugaalpomp)

Toegevoegd na 3 minuten:
in figuur 3 van de bijlage kun je ook mooi zien dat er een relatie is tussen het debiet en de opvoerhoogte, bij hoge opvoerhoogte wordt het maximale debiet heel laag (centrifugaalpomp)

Toegevoegd na 12 minuten:
zie ook nog het plaatje, dit was de hoogste die ik zo snel kon vinden, opvoerhoogte ruim 500 m !!!!
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met opvoerhoogte wordt bedoeld, de hoogte van een vloeistofkolom die een pomp kan bereiken.
Dit hangt van de persdruk af die een pomp kan bereiken. Verdringerpompen kunnen de hoogste persdruk halen En zuigerpompen zijn hierbij de specialisten. In de hydrauliek zijn pompen die met gemak 40 bar halen. Als het dan om water gaat betekent dit een opvoerhoogte van 400 meter. Daar zal ook wel ergens de grens liggen, maar zeker beb ik daar niet van.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb nog even op internet gekeken en vond al snel een pomp met een persdruk van 380 bar. Nou vraag ik je....