Ik klap op de grond met 130 km per uur. Wat was de oorspronkelijke hoogte waar ik vanaf gesprongen ben?

Valversnelling is 10m/sec heb ik ooit geleerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geleerd, maar niet volledig onthouden;-)
Valversnelling is 10 m/sec²
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je dat dan nog weten? Volgens mij schrapen ze je dan bij elkaar.

Het beste antwoord

Zonder wrijving:

De energie die je hebt ten gevolge van je beginhoogte is:

E = mha

(m is je massa, h de hoogte, a de valversnelling)

De energie die je hebt ten gevolge van je snelheid op hoogte nul is:

E = mv²/2

Dus 2mha = mv² ofwel h = v²/(2a) .

v = 130 km/u = 36,1 m/s en a = 10 m/s² .

Invullen levert h = 65,2 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jup, dit is het enige goede antwoord. Wet van behoudt van energie. Op 65,2 meter is de kinetische enrgie minimaal en de hoogte-energie maximaal en op 0 meter is dat precies andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat word een kort schietgebedje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schiet wel naar beneden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord! Super.

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan onmogelijk juist zijn gdadoniem, moet het niet 46,8 meter zijn?
50 meter,

ik neem aan dat je het hier over hebt:
http://www.zie.nl/videos/bungee-nachtmerrie/m1czx1mfho8r
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik 't inderdaad over. Bizar voorval.
Ik vrees dat het niet meer uitmaakt voor je...
38 meter en een beetje... (mits ik de luchtweerstand mag verwaarlozen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, http://www.zie.nl/videos/bungee-nachtmerrie/m1czx1mfho8r die heeft het overleefd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt zag ik ook vanmorgen...
Met dank aan het wetenschapsforum

De valsnelheid is afhankelijk van de valversnelling, maar ook van de luchtweerstand. Indien er geen luchtweerstand is, zal de valsnelheid steeds toenemen, todat het object de grond raakt. Is er wel luchtweerstand dan is er een evenwichtssnelheid, waarin de zwaartekracht en de luchtweerstand in even groot zijn.

De valversnelling op aarde verschilt hier en daar een klein beetje. Dit komt omdat de aarde geen perfecte bol is. Het op een berg staan of aan de zee maakt ook een klein beetje uit.

de valversnelling van een object is te berekenen: g = G M /

Waar G de gravitatieconstante is (6.67e-11 m3 kg-1 s-2), M de massa van het tegenobject (aarde bijvoorbeeld) en R de afstand tussen de twee.

Toegevoegd na 1 uur:
Juiste reactie vanuit het Forum het antwoord staat er niet bij en tegelijk ook wel.
Je weet de weerstand niet dus kan je ook niet beoordelen vanaf welke hoogte iemand viel.
Dat vult mijn antwoord aan.
En ja de tekst was een quote. Stond ook als aankondiging erbij met de directe verbinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spring gewoon niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de valversnelling wordt over het algemeen (op aarde) 9,81 m/s² gehanteerd.
130 km/uur = 33,11 m/s
36,11/9,81=3,681 seconden (duur van de val)
afgelegde weg = (9,81*(3,681)²)/2 = 66,5 meter

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens ga ik er dan vanuit dat er geen luchtwrijving plaatsvindt. Hierbij heeft de massa geen enkele invloed. Een veertje valt evensnel als een baksteen als er geen luchtweerstand is.