Dat is het pompvermogen, het verplaatsingsvemogen van een pomp als hij (bijna) geen druk hoeft te leveren

Toegevoegd na 10 minuten:
Zo wordt bijvoorbeeld bij waterpompen en bilgepompen het pompvermogen gegeven als er geen hoogteverschil overwonnen hoeft te worden EN de slangen zo dik zijn dat ze vrijwel geen stromingsweerstand vormen.
Dat is echter zelden het geval.
De opvoerhoogte reduceert het pompvermogen dan behoorlijk, omdat de verplaatste vloeistof massa heeft.
Is het niveau van de verplaatste vloeistof lager, dan zal de pomp mogelijk MEER presteren dan het run out vermogen, afhankelijk van het soort pomp kun je die dan uitzetten als de vloeistof zich na het starten van de pomp via hevelen kan verplaatsen.

Bij luchtpompen , zoals compressors, is het pompvermogen meestal 200 liter per minuut.
Toch duurt het geruime tijd voor de tank van de compressor "vol "is, terwijl die maar meestal 20 liter bedraagt.
Dat komt omdat de druk die de pomp moet leveren steeds groter wordt als de tank vol raakt, bij tien Bar heb je immers ongeveer 200 liter lucht van een Bar nodig.

Helaas werken daarbij factoren tegen, zo wordt lucht door samenpersing heet en hete lucht zet uit of als het dat niet kan, loopt de druk op.
Daarom heeft een compressor (veel) langer dan een minuut werk om de twintig litertank op tien Bar te krijgen (of zelfs 8 bar).
Toch is het run out vermogen van de pomp een nuttig gegeven, zolang je maar beseft dat veel andere factoren het werkelijke pompvermogen beinvloedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik hoop dat je een beetje Engels kent, hier staat wat het is maar weet niet hoe ik het moet vertalen.

http://www.lawrencepumps.com/newsletter/news_v02_i11_nov05.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat dan over deze zin.

In the example of our sump, the pump, at the moment of start-up, would have almost zero resistance and would operate at its right-hand most point of nearly max flow and zero TDH. Manufacturers refer to this as the run-out point.