Het effect van elektriciteit gaat inderdaad ongeveer met de snelheid van het licht door een elektrische geleider.
Het betekent echter niet dat een elektron zich met die snelheid door de draad verplaatst, vergelijk de draad met een buis vol knikkers, als je er aan de ene kant een knikker in duwt dan valt er aan de andere kant direct een knikker uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht heeft al geen constante snelheid in alle materialen. Stroom gaat ruwweg met 2/3 van de lichtsnelheid door geleiders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ reinier: volgens het antwoord in de link van jouw antwoord zou het 96% in koperdraad zijn, daar is toch een groot deel van ons elektriciteitsnet uit opgebouwd.
96% van de lichtsnelheid lijkt mij dan toch aardig in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de link verder bekijkt zie je dat het 66% is in coax kabel (ook koper)..ook staan er antwoorden in die link van 200000 km/s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bij coax 66% - maar de vraag gaat over het elektriciteitsnet, dat bestaat uit gewone koperdraden.
Hoogspanningsleidingen bestaan trouwens uit staalkabel met aluminium mantel voor de geleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij coax gaat het bij hogere frequenties langzamer omdat de impedantie van de kabel een remmende werking heeft.
coaxkabel kan gezien worden als een serie-geschakelde inductie met een parallel-geschakelde capaciteit.
Deze samenschakeling levert dan weer de impedantie van bijvoorbeeld 75 ohm op voor coax voor jouw TV.
Deze 75 ohm is alleen van belang voor hoogfrequent signaal, bij gelijkstroom of wisselspanning van 50 Hz meet je gewoon bijna 0 ohm op een paar meter coax.

Andere antwoorden (3)

Nee, zeker niet met de snelheid van licht door vacuum. (lichtsnelheid is ook niet overal hetzelfde, daarom kunnen we lenzen maken.)

Zie ook de volgende antwoorden op goede vraag.

Toegevoegd na 33 seconden:
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij wisselstroom gaat het wel super snel (maar niet zo snel als de lichtsnelheid) omdat hier de elektronen op hun plaats blijven en alleen maar geladen hoeven worden. bij enkel stroom niet omdat hier een elektron van het punt waar hij word geladen naar het punt waar hij moet zijn moet reizen en dit gaat vele malen slomer dan de lichtsnelheid. dat is ook gelijk het verschil tussen wisselstroom en enkele stroom (plus nog een aantal verschillen tussen de ladingen).

Toegevoegd na 1 dag:
een kleine aanpassing, toen ik typte dat elektronen geladen worden bedoel ik de elektrische lading (een elektron heeft altijd al een negatieve lading) dus, elektronen zijn dragers van elektrische lading maar hebben altijd hun negatieve lading.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas..., een ongeladen elektron bestaat niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok ze hoeven alleen een bepaalde lading door te geven. ik heb trouwens niet gezegd dat ze ongeladen zijn voor die tijd. maar ik had het inderdaad beter kunnen verwoorden.
Zie antwoord van koosknip.

Toevoeging: Dat knikkereffect is echt ernstig, eigenlijk gaan de elektronen minder dan een millimeter echt je huis in/uit, en dat dan 50x per seconde.