hoe komt het dat als je met een infrarood afstandsbediening in het pikkedonker het lampje kunt zien branden? (met je ogen gefocust op minimaal licht)

dat is ook met een groene lazer die op is, dan kijk je in de lens en zie je Rood licht dat is IR, ik dacht dat de ogen van een mens dit niet kunnen waarnemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je hem eens bekijken via de camera van jouw mobiele telefoon. Bekijk de voorkant van de afstandsbediening via het camerabeeld op de gsm, druk een willekeurige knop in, en je ziet hem overduidelijk. Het antwoord op jouw vraag weet ik niet zo te beantwoorden, maar vond dit wel een leuk weetje wat op jouw vraag aansluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk weetje !!

Het beste antwoord

Mensen kunnen inderdaad geen infraroodlicht waarnemen, maar niet alle infraroodLED's geven zuiver infraroodlicht af.
Sommige LEDs geven behalve IR ook nog een heel klein beetje zichtbaar rood licht af, dat is afhankelijk van het fabrikaat.
De infrarood verlichting die bij camera's voor bewaking is ingebouwd geeft soms ook zichtbaar een heel klein beetje zichtbaar rood licht af, soms geeft die verlichting van een zelfde model uit een andere productieserie dan weer geen zichtbaar licht af.
Veel digitale foto- of videocamera's zijn overigens wel gevoelig voor het onzichtbare IR-licht:
je kan dan de IR-LEDs duidelijk als blauwachtige lampjes zien.