waterzuivering door chloor en NORRIT?

Door een paar druppels chloor toe te voegen
aan rivierwater en een uurtje wachten, kan je in
nood van rivierwater schoon drinkwater maken.

Maar dit smaakt vies! er zijn daarom
koolstof filters om de chloor smaak
te verminderen, maar dit is erg duur!

Kan ik in plaats daarvan NORRIT tabletten gebruiken?

[Norrit is koolstof en word gebruikt om
diarree te stoppen door stoffen te binden]

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Norrit is danwel actieve kool, maar samengeperste poedervorm en niet de korrelige samenstelling zoals bij koolstoffilters.

Gezien deze fijne samenstelling zich vermengen met het drinkwater. Als jij dat geen probleem vindt, dan kan dat echt geen kwaad.

Een betere optie is, neem een petfles, zo'n lege colafles bv en snij de bodem eraf.

En vul deze laags gewijs met kiezels, zand houtskool en schone doeken.

Dus van boven naar onder:

Boven --- open gedeelte fles ----

-Laag Kiezelsteentjes
-Laag Zand
-schone doek (watten of verbandcompres kan ook goed)
-Laag Houtskool of Norrit ( je kan gewoon houtskool van een vuurtje gebruiken)
Schone doek
-Laag kiezelstenen
-Laag zand
-Schone doek

Onder---- tuitje met dop van fles ---

Daarna het water minimaal 2 minuten koken om ook nog eens de bacteriën en virussen te doden.

Altijd beter dan chloor te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wél voor je antwoord!
De tablet zal dus poeder worden, zich vermengen...
en dan kan ik dus niet meer po....! haha
De rest van je verhaal is lief bedoeld maar
al die spullen heb ik niet in mijn tasje...
(én pet flessen lekken troep in je water)

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zijn er tegenwoordig ook desinfectietabletten die niet op chloor zijn gebaseerd (maar op quarternaire amoniumverbindingen). Kijk/vraag eens bij de outdoor shop (bijv. Bever).
Maar om je vraag te beantwoorden kan je inderdaad ook je Norit gebruiken. Gewoon de tabletten fijnmaken en via een koffiefilter je water filteren.
12 jaar geleden
Ik neem aan van wel, aangezien norrit de kleur- en smaakmoleculen vast blijft houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Norrit verkoopt ook filters waardoor je gewoon water kunt drinken...als ik goed begrepen heb een soort van "rietjes" met filter erin.
Speciaal dus voor wandelaars om mee te nemen.
Ik vermoed dat bepaalde zouten ed NIET uitgefilterd worden, bacterien en grote organische verbindingen wel.

citaat uit dat stuk:
"Het is een leuke uitvinding. De mensheid kan hiermee zeker worden geholpen. Een
waterzuiverend rietje is niet helemaal nieuw. Het idee bestond al op kleine schaal. Norit
heeft een soortgelijk buisje op de markt gebracht dat veel wordt wordt gebruikt door
bergsporters en wandelaars. De manier van zuiveren en de uitvoering van LifeStraw is
wel bijzonder."