Mag stroomdraad (van een lamp met 5 gloeilampjes) worden opgerold? Of kun je dan problemen (hitte, brandgevaar?) verwachten?

Ik hang een lamp op met 5 lampjes van 25Watt. De stroomdraad is een meter lang maar de lamp wil ik later nog ergens anders kunnen ophangen. Wat ik me afvraag: Mag ik de stroomdraad opgerold tegen het plafond verstoppen? Of heeft dit electronisch consequenties? (Inductie?) is het brandgevaarlijk? (Hitte?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Het is het Amperage die bepaalt of een draad (te) warm wordt of niet. Van inductie is geen sprake. We spreken hier over 125 Watt bij 230 Volt. Dat resulteert in een Amp van 125 : 230 = 0,54 Amp.
Het toegelaten Amperage door een 1½ mm² draad is 20 Amp.
Je hoeft dus nergens bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou goed kunnen dat het snoer dan te warm wordt en je misschien hierdoor brand krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een veel gehoord fabeltje is dat er brand kan ontstaan door de inductie in een opgerold elektrasnoer.

Het is eenvoudig in te zien dat door een snoer met twee geleiders waar in de ene geleider de stroom heen loopt en in de andere geleider dezelfde stroom teruggevoerd wordt weliswaar twee magnetische velden opgewekt worden, maar omdat de inductie van beide draden evengroot maar dus tegengesteld zijn heffen ze elkaar precies op.

Het brandgevaar wat er is komt gewoon door de ohmse weerstand van het draad, als je 2000 W aansluit op een snoerhaspel van 2x 1,5 mm2 dan wordt de draad behoorlijk warm, in een opgerold kabelhaspeltje kan het dan zo heet worden dat de draad smelt en er kortsluiting ontstaat.

Een afgerolde draad kan de warmte makkelijker aan de omgeving kwijt en is dus veiliger.

Jouw situatie met 125W zal dus geen enkel gevaar opleveren, tenzij de draad héél dun is.

Toegevoegd na 49 minuten:
Bovendien is de inductie van een spoel van enkele tientallen windingen zonder ferromagnetisch kernmateriaal zeer gering bij de 50Hz netfrequentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het precieze antwoord. Hier kan ik wat mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect antwoord! +
Ik zou het nóóit doen kies het zekere voor het onzekere
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal fabel is het niet...
Het verhaal komt uit de bouw waar men met zeer zware machines werkt (zaagtafels etc.) en vaak meerdere aan 1 haspel. Hier gaat het dus veelal om motoren die inductief zijn (ze hebben een spoel). Laat je een haspel helemaal opgerolt dan worden deze wel degelijk zeer heet tot aan smelten toe.

Je lampjes aan het plafond hoef je niet zo bang voor te zijn.
1) het vermogen is laag
2 die paar wikkels zorgen niet voor een dusdanig hoge inductie dat het gevaar opleverd.

Het meeste van de inductie wordt zoals mijn voorganger al schreef opgeheven. UTP kabels werkenmet dit principe (twisted pair). Vroeger gebruikte men veelal afgeschermde kabels maar een tegengesteld magnetisch veld werkt veelal effectiever dan alleen afscherming.Soms zie je dan ook een combinatie. Hier gaat het trouwens om signalen en zwakstroom.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De inductie vindt in het door jou geschetste voorbeeld plaats in de motoren, niet in de haspel.
De warmteontwikkeling in de haspel wordt veroorzaakt door de grote (blind-)stroom in de ohmse weerstand van het koperdraad.
Het hoeft nog niet eens door inductieve lasten te komen, ik heb eens in een circustent een niet afgerolde haspel bijna in brand zien vliegen die twee volgspots met gloeilampen van 2 kW voedde.
Kwam best wel veel rook af!