Welke opleiding moet je doen om bruggen te kunnen ontwerpen?

Welke opleiding moet je doen om bruggen te kunnen ontwerpen en hoe lang duurt deze opleiding?
(graag op HBO of universitair niveau)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

volgens mij moet je dan architect worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weg- en waterbouw. De TU Delft staat hiervoor hoog aangeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je kan beginnen met HBO Weg en Waterbouw en doorstuderen op een Uni voor waterbouwkundig ingenieur
Volgens mij moet je engineer worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt :-) En in het nederlands heet dat een ingenieur, haha ;-)
+
In België kan je een "Bachelor in de Architectuur" volgen (tot Master in de Architectuur - 5 jaar)

of

Een "Bachelor in de Industriële Wetenschappen" (3 jaar) en vervoledigen met een Master in de Stedenbouw en Ruimtelijke planning (2 jaar extra)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werktuigbouw en/of weg en waterbouw.
Vroeger werd dit onderwezen op de HTS en universiteit, tegenwoordig heet dit HBO en TH of TU.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Civiele techniek is de toegepaste wetenschap die zich bezighoudt met het realiseren en onderhouden van objecten die vastzitten in de grond.

In Nederland verzorgen de Technische Universiteit Delft en de Universiteit Twente de opleiding tot civiel ingenieur (afgekort ir.). Daarnaast zijn er meerdere hogescholen die de opleiding civiele techniek verzorgen, waaronder de Hogeschool Windesheim te Zwolle, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Rotterdam, Avans Hogeschool, Hogeschool Inholland, Hogeschool Zeeland, de Hanzehogeschool Groningen, de Hogeschool Utrecht, Saxion Hogescholen, de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam. Afgestudeerden aan de hogescholen krijgen eveneens de titel ingenieur, zij het dat die in dat geval wordt afgekort tot ing.