deze stof is op testen uitgekomen als base.
deze testen zijn vastgesteld, en zo word dit ook genoteerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, nitraat is wel een base (wel een zeer zwakke), ten minste, in mijn Binas staat nitraat gewoon bij de basen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binas is een handig naslagwerk. Het bevat tabellen voor scheikunde, natuurkunde en biologie en de officiële formulekaart voor wiskunde
dus geen bijbel ;)
nitraat ,de chemische formule is no³ en daarmee is het molecuul vol ,kan dus geen h+ meer opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nitraat is een zuur-rest, het bijbehorend metaalion is de base.
Het Nitraat heeft in wezen al een elektron teveel .
Zou het aan een proton ( H+ deeltje, in water tot H3O+ omgezet)leveren door het water te verwijderen dan vormt het HNO3, een zeer sterk en agressief zuur.
Een stof die in zijn geheel sterk zuur is heeft geen base.
Om exact dezelfde reden is het Cl- ion ook geen base maar een zuurrest, ze neutraliseren de pH veroorzaakt door de gedissocieerde H3O+ immers niet.
Bij basen is er sprake van een OH- groep, welke wel protonen op kan nemen en daarmee het pH en pOH neutrale water vormt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nitraat kan wel een H+ deeltje opnemen (hetzij een proton of een deuteron) dan wordt HNO3 gevormd. De dissociatieconstante pKa = -1.5 dus [H+] [NO3-]/[HNO3]= 10^1.5