Is de oorzaak van de Big Bang mogelijk gerelateerd aan de zwakte van zwaartekracht?

Volgens mij is de consensus onder natuurkundigen dat zwaartekracht een te zwakke kracht is ten opzichte van de drie andere fundamentele natuurkrachten (elektromagnetisme, sterke en zwakke kernkracht).

Zou het kunnen zijn dat zwaartekracht 'voor' de big bang sterk genoeg was om de singulariteit in stand te houden. Maar dat een nog onbekende oorzaak de zwaartekracht heeft verzwakt en dat daardoor de Big Bang heeft plaatsgevonden (het expanderen van de singulariteit naar ruimtetijd en haar andere krachten)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is een heel simpel te beantwoorden vraag:

Tot nog toe kan de wetenschap niets zeggen over wat er voor de Planck-tijd gebeurde. Alle opties, inclusief deze, zijn dus nog mogelijk, zoals ik hier ook al aangaf:

http://www.goeievraag.nl/vraag/ruimte-sterren-planeten-begon-big.18227

De zoektocht op dit moment is dus naar voorspellingen die falsifiëerbaar zijn, zodat we kunnen gaan elimineren onder de verschillende hypothesen. De LHC kan misschien al gaan helpen met snoeien als hij zometeen aan de praat komt, maar je moet er rekening mee houden dat het alleen hierbij blijft: snoeien, niet vol overtuiging in één richting wijzen. Maar alle kleine beetjes helpen.