Je moet heel rakelings langs de lucifer schieten, anders schiet je 'm aan splinters. En dan nog weet ik niet of de wrijving voldoende is om de lucifer te laten ontvlammen. Je moet wel een behoorlijke wrijving hebben, en ook van een bepaalde soort (zijkant luciferdoosje) om de lucifer te laten beginnen.
Vroeger kon je een lucifer aan je schoenzool aanstrijken, maar dat is voorbij.

Dus in theorie zou het moeten kunnen, misschien, maar in de praktijk is het niet haalbaar. Een op een miljoen of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Strijklucifers zijn nog wel te krijgen als je goed zoekt.

Andere antwoorden (6)

Met lucht kan je voor zover ik weet geen vonk genereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een luchtdruk wapen schiet projectielen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Pascalvdk... lees dit even! http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtbuks
Lijkt er op dat als je survival lucifers gebruikt (Welke je overal op kan aansteken) dat het lukt; Zie Mythbusters en http://forums.gunbroker.com/topic.asp?TOPIC_ID=162968

Toegevoegd na 1 minuut:
Mythbusters deden het met een echte kogel, maar volgens forum moet luchtbuks ook lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, denk nie, je kunt hem alleen uitschieten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die energie die vrijkomt bij het afremmen van de kogel is meer dan genoeg om een lucifer te alten ontbranden. Probleem is alleen van praktische aard. Het zal indirect moeten gebeuren want zoals gezegd, je schiet een lucifer aan flarden. Een lucifer kan een kogel namelijk niet tegenhouden dus ook niet (snel) afremmen zodat energie vrijkomt. Je kan dus wel de kogel opvangen (op bijv. metaal) en vervolgens proberen de energie "te oogsten".

't is lastig maar niet onmogelijk...
12 jaar geleden
Als het Italiaanse waslucifers zijn, kunnen overal aan aangestoken worden omdat de kop reeds de fosfor, brandstof en oxidator bevat, dan kan dat.
Sterker nog , ik het dat wel eens gedaan.
met onze veiligheidslucifers lukt dat niet, omdat de fosfor op de zijkant van het doosje zit.
daardoor zijn de koppen van onze lucifers niet voldoende drukgevoelig explosief.
Survivallucifers kun je alleen aan de top van de kop aansteken, daar zit fosfor.
Dus is de fosfor de bepalende factor.
Dat komt omdat fosfor met de oxidator uitermate druk- en wrijvingsgevoelig explosief zijn.
Om diezelfde reden moet je fosfor en oxidatoren nooit mengen, reeds door het mengen kan het exploderen, je snapt dat een windbuks bij het juiste schot ook voldoende moet zijn.
Overigens zijn in Nederland verkochte buksen met 380 m/s mondingsnelheid (.177) qua kracht gelijk aan een kk pistool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het handigste lijkt me om een dikke fosfor lucifer in de loop van de buks te steken. Waarschijnlijk brandt hij al als hij de loop verlaat.