De C staat voor de veerconstante.

En die staat of gegeven, of moet je berekenen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dit is (als ik me niet vergis) in N/m, dus hoeveel kracht er nodig is om de veer uit te rekken

met F de kracht, en u de uitrekking

Toegevoegd na 8 minuten:
om het nog even helemaal af te maken.

de C is in N/m, de F is in newton (uiteraard) en de u in is meters.

Dus stel je hebt een veer, die trek je 1 meter uit, en de veerconstante is 5 N/m,

F=5 * 1 = 5 Newton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt volgens mij, maar de eenheid zoals die bij mij bekend is is N/cm in deze formule.