als er een gaslek is of een vergelijkbare stof hoe gevaarlijk is het dan als je statisch bent?

je wilt iemand een hand geven maar je geeft een statische schok, in een gebied waar een gaslek is, wat gebeurt er dan?

Toegevoegd na 7 minuten:
bijvoorbeeld een gaslek in je eigen huis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Je had vroeger (misschien nu nog wel, maar dat weet ik niet, ik kook nu op inductie) van die gasaanstekers waarbij in de kop een vonkje oversloeg als je erop drukte. Dat vonkje was genoeg om het gas aan te steken. Dus in principe is zo'n vonkje dat overslaat voldoende om gas aan te steken.
Maar als jij een gaslek in je huis hebt, is de concentratie gas in een ruimte natuurlijk wel veel lager dan zo direct bij de pit van het fornuis. Ik denk dat je het gas (of tenminste de reukstof die eraan is toegevoegd) wel eerder ruikt, dan dat de concentratie zo hoog wordt dat de situatie echt explosief wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gebeurt er buiten de schok die jullie krijgen niets. Gas is wat zwaarder dan lucht en er moet zich vanaf de grond tot jullie handen een brandbaar mengsel hebben opgebouwd. Het mengsel explodeert alleen binnen bepaalde verhoudingen van gas en lucht.
Dat laatste gebeurt meestal alleen als iemand alle pitten van zijn fornuis opendraait en gaat gepaard met een enorme stank.
Toch lukt het mensen regelmatig om hun woning op te blazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een gasexplosie heb je een explosief mengsel (meestal een gas en zuurstof) en een ontstekingsbron nodig.
Of zo'n mengsel explosief is hangt van de explosiegrens af. Buiten de explosiegrenzen is een 'explosief' mengsel gas zuurstof niet explosief.

De explosiegrens is de concentratie van een gas of damp van vloeibare en/of vaste stof uitgedrukt in volumeprocent in lucht waarbij het damp-luchtmengsel bij ontsteking kan exploderen.
Men spreekt hier over de onderste en bovenste explosiegrens van een explosief mengsel.

Is een mengsel explosief dan dient de ontstekingsbron voldoende energie overdragen te kunnen dragen aan het explosieve mengsel om dit tot ontploffing te brengen. Deze energie is afhankelijk van het mengsel. Voor waterstof (zeer explosief) is dit 0,02 mJ,voor methaan 0,29 mJ en voor aardgas 0,3 mJ.

Ik kan geen gegevens vinden over de hoeveel energie die vrijkomt bij bij het schudden van handen tussen elektrostatisch geladen personen.
Mijn ervaring en gevoel zegt dat deze energiebron te laag is om onder ideale omstandigheden een explosief aardgasmengsel tot ontsteking te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is gevaarlijk. Ik heb voor mijn werk in de techniek geleerd dat statische lading die bijvoorbeeld kan ontstaan doordat een vloeistof of poeder door een kunststof buis getransporteerd wordt, een ontploffing kan veroorzaken indien de verhouding van het gasmengsel in de ruimte explosief is, en dat hiertegen maatregelen moeten worden genomen. Die maatregelen houden in dat bijvoorbeeld voorkomen wordt dat er statische lading ontstaat. Deze statische lading is vergelijkbaar met statische (ont)lading tussen mensen.