Waarom heeft men de kerncentrale in Japan niet stilgelegd (of automatisch laten stilvallen)?

Ik dacht dat kerncentrales altijd zo ontworpen werden dat -in geval van probleem- men de grafietstaven in de reactorkern liet vallen en zodoende de reactie onmiddellijk kon doen stoppen. Wordt deze techniek dan niet meer gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

een heel lang verhaal, maar ff samengevat...

zodra de control rods de reactor in worden geplaatst, begint de reactie tussen de atomen af te nemen. dit proces duurt heel weinig, ongeveer 2 a 3 seconden!

echter blijft de temperatuur oplopen. normaal gesproken is dit rond de 250 graden celsius, dit is prima af te koelen met de standaard afkoelsystemen. maar omdat deze systemen niet meer werkten, bleef de temperatuur stijgen. hierdoor ontstaat er heel veel druk in de eerste container.

om de druk toch onder controle te houden, zijn er ook een aantal kleppen die de druk langzaam laat ontsnappen in de vorm van gas. dit is de "lekkage" waar iedereen het over heeft. omdat deze damp dus onstabiel is (besmet met cesium en jood isotopen), wordt het ontleed in zuurstof en waterstof, een gevaarlijke combinatie (knalgas). daardoor is de buitenste schaal van de reactor ontploft. echter is de kern veilig en kan er geen sprake zijn van een tweede chernobyl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het stil leggen van kerncentrales is een langdurig proces. |Dat gebeurt niet in een paar minuten of uren
13 jaar geleden
Die techniek wordt inderdaad gebruikt bij de wat nieuwere kerncentrales. De kerncentrales in Japan zijn al wat ouder en beschikken hier niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerncentrales zijn daar zo gebouwd dat ze wel automatisch afschakelen bij een aardbeving. Dat heeft goed gewerkt.
Alleen produceert de kern nog een paar dagen heel veel warmte na het afschakelen. Als je dan niet kunt koelen gaat het alsnog mis.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kwam dus door dat het secundaire koelingsmechanisme heeft gefaald.
De Japanse kerncentrale beschikt wel over een veiligheidsfunctie ivm met een mogelijke aarbeving daar is rekening mee gehouden echter niet de soort functie waarbij de staven naar beneden vallen. In geval van een aardbeving en het uitvallen het primaire koelingssysteem zou een secundair koelingsmechanisme het autumatisch moeten overnemen echter blijkt dat dit mechanisme door onbekende oorzaak niet in werking is getreden waardoor dus de meltdown kon plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Dat was geen onbekende oorzaak. Dat kwam door een Tsunami die alle generatoren onklaar maakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja wat een hoop allemaal niet kan doen. En dan hebben we er hier een in Petten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regelstaven zouden wel ingeschoven zijn, maar de problemen ontstonden toen de batterij spanning voor de pompen ( 3e nood procedure nadat de eerste en tweede faalden ) leeg raakten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou bijna denken aan Murphy's law. Gelukkig is het letterlijk met een flinke sisser afgelopen.. Nu de boel nog dicht zien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk totale waanzin dat zo'n kerncentrale direct aan de kust is gebouw in een gebied waarvan bekend is seismologisch instabiel te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er eigenlijk geen goed woord voor vinden om te omschrijven hoe dom dat inderdaad is. Waanzin komt in de buurt. Idioot, achterlijk, niet doordacht. En toch hebben zeer knappe koppen daar zeer goed over nagedacht en risico analyses gedaan. Net als hier in nederland de sterkste aardbeving ooit gemeten is 5.8 en op basis daarvan de Borselle centrale bouwen. Dat is leuk en aardig maar volgens mij gezien alles in beweging is kan er toch zeker wel een mogelijkheid ontstaan waarbij een aardbeving plaatsvind die in de buurt van de 7 komt dat moet je gewoon niet uit sluiten. Het gaat er uiteindelijk om dat de regerende macht dat geen heeft om ons mens in hun macht te houden. In Japan en China is dat nog erger dan hier in het westen. Daar dien je in het gareel te blijven anders val je letterlijk buiten de boot. En dat allemaal terwijl er techniek bestaat waardoor wij als mens volledig onafhankelijk zouden kunnen zijn van de grote internationale energiebedrijven. Maar goed het zou betekenen dat er een totaal andere structuur in de wereld ontstaat die niet puur en alleen gedreven is door economische belangen. Wie weet zitten we nu wel op een keerpunt en ontstaat er ruimte voor duurzame technologie. Ik ben alleen bang dat er nu gekozen wordt voor nog meer kolencentrales gezien die toch al in de planning stonden. Ik zeg geef die patenten voor duurzame technologie van Tesla vrij en maak de weg vrij voor een duurzame wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wie weet zitten we nu wel op een keerpunt en ontstaat er ruimte voor duurzame technologie."
Het zal een keer tijd worden. Terug naar de eenvoud, desnoods. Ik zeg geef die patenten voor duurzame technologie van Tesla vrij en maak de weg vrij voor een duurzame wereld."
Wij begrijpen mekaar!!
Dat wordt even bij de Amerikanen aankloppen, die hebben nog veel meer over de jaren 'opgekocht' (lees ingepikt) van uitvinders en onbereikbaar opgeslagen (hopelijk niet vernietigd).
Stil leggen houdt oa in het koelen van kernstaven. Daar is het fout gegaan. Door aardbeving en tsunami.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben ze gedaan. Zodra de aardbeving begon zijn de kerncentrales stil gelegd en dit heeft ook prima gewerkt. Maar met alleen het stoppen van de splijting reactie ben je er nog niet. De reactor kern is waanzinnig heet en ook zonder splijting zorgt het radioactief verval in de reactor voor energie. Het duurt dus een tijdje voor de reactor voldoende is afgekoeld (een reden waarom het zo'n langdurig proces is als ze iets moeten repareren in een kerncentrale). Al die tijd zal de reactor gekoeld moeten worden.

Blijkbaar is door de aardbeving schade ontstaan aan het koelsysteem. Dat koelsysteem heeft namelijk stroom nodig die normaal geleverd wordt door de centrale zelf of door het energienet geleverd moet worden. Met het uitvallen van de stroom waren ze afhankelijk van noodaggregaten en accu's. Combineer dat met de beschadigingen aan het systeem (de kern centrales zijn niet voor niks stil gelegd) en je hebt een behoorlijk waardeloos koelsysteem.
Zonder koeling bleef het water in het reactorvat opwarmen en druk opbouwen. Om die druk te verlagen hebben ze gecontroleerd stoom laten ontsnappen om zo de druk in het reactorvat onder controle te houden. Het nadeel daarvan is echter dan je een risico loopt dat je zo niet alleen water overhoud maar ook een licht ontvlambare mix van waterstof en zuurstof (de combinatie waarmee ze raketten de ruimte in schieten). Die mix is vervolgens ontploft en heeft het dak van het reactorgebouw geblazen. Het resultaat hebben we allemaal op het journaal kunnen volgen.

De volgende stap is nu het onder controle brengen van de reactors die in de problemen zitten. Wat met een meltdown situatie niet gemakkelijk is.

De techniek achter de Japanse centrales is een heel normale techniek en werkt verder prima (al zijn er veiliger bouwmethoden). Je moet alleen wel de schok van die aardbeving (die nota bene vlak bij was) in perspectief zien. De zwaarste aardbeving in Nederland was 5.8 op de schaal van richter. Deze 8.9. De richter schaal loopt logaritmisch op wat de aardbeving in Japan een paar duizend keer zwaarder maakt. Bevingen boven de 7 zorgen al snel voor grootschalige verwoestingen. De kerncentrales in Japan kunnen behoorlijk wat hebben maar een klap van om en nabij de 9 op de schaal van richter is toch echt te veel ongeacht de techniek van de reactor. Het zegt veel over de Japanse kerncentrales dat ze maar in 2 centrales problemen hebben. Heel Japan is een stukje opgeschoven maar die centrales staan wel nog overeind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank... voor de de duidelijke uitleg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn zo "slim" geweest ook de mogelijkheid in te bouwen om zeewater in te spuiten , dat vernielt de kerncentrale maar zou voldoende hebben moeten koelen !
De reactors zijn wel degelijk afgeschakeld. Dit houdt in dat de kernreactie stopt.
Na het stoppen van de kettingreactie blijft de kern nog steeds warmte produceren. De kettingreactie is gestopt maar tijdens zijn splijtingsproces is een aantal tussenliggende radioactieve elementen gecreëerd door het uranium, met name Cesium en Jodium. Deze blijven nog warmte produceren maar ze ‘vervallen’ uiteindelijk ( verliezen hun radioactiviteit) en er komt geen nieuwe Cesium en Jodium bij (want de kettingreactie is gestopt). Na enkele dagen zal de kern daarom ook afkoelen.

Het is deze restwarmte die nu de hoofdpijn veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kerncentrale is wel direct afgeschakeld (afschakelen is binnen 1 sec een feit) maar staven blijven lange periode warmte afgeven om te zorgen dat staven en reactor niet beschadigen door oververhitting moeten staven in boorwater gekoeld worden omdat koelsystemen weigerden is water verdampt waardoor oververhitting van de staven plaats vind een zogenoemde meltdown.