Kun je de wand van bv. een schip aan de binnenkant vasthouden als daar stroom op staat (bliksem)

Ik weet dat dit zonder gevaar kan, maar ik heb hier twee zoons die niet goed opgelet hebben tijdens natuurkunde. Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hebben we het over een stalen schip?

Dan is het zo dat er over het hele romp van het schip (wand van een schip is wat anders ;) dezelfde voltage staat. Het verschil tussen enig punt wat je aanraakt en waar je ook staat hetzelfde is. Stroom vloeit altijd tussen potentieel verschillende niveaus dus aangezien er potentieelniveaus zijn, geen stroom.

ECHT veilig is het niet omdat er op een schip door omstandigheden altijd capacitaire objecten kunnen bevinden die energie in zich op kunnen nemen. Hierdoor kan er wel een stroom gaan lopen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je binnen in een schip zit, dan kan electrische stoom die inslaat aan de buitenkant niet door de binnenkant heen. Je kunt zelfs de wand van het schip vasthouden.

Dit principe is ontdekt door Faraday (kooi van farraday).

Toegevoegd na 2 minuten:
In de preventiegids in bijgaande link staat meer informatie over blikseminslag en boten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als de bliksem inslaat moet je niet buiten staan en daar de wand vasthouden natuurlijk. Een "Kooi van Faraday" moet wel geheel gesloten zijn, dus ook contact maken met de onderkant.

(zie: http://www.youtube.com/watch?v=TaFUqDg-O-M)

Op een schip van metaal of in een auto speelt dit niet omdat de wanden en bodemplaten ook van metaal zijn en gelast zijn.

Voor je zoon: In het programma Top Gear heeft men het principe van de kooi van Faraday getest met een Volkswagen Golf. De presentator kon na een inslag van 600.000 volt ongedeerd de auto verlaten:

http://www.topgear.com/uk/videos/car-lightning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet aan te raden.
Als je gewoon op een dek staat zul je net als bij een auto (kooi van faraday) geen last hebben.
Echter als je het metaal aanraakt zal de stroom de weg van de minste weerstand zoeken en als dat toevallig door jouw lichaam van wat je vast hebt naar het dek is is heb je grote pech. Goede rubber schoenen zullen dat wel verhinderen.
Ditzelfde geld trouwens in een auto niets aanraken en eerst de auto ontladen alvorens uit te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het dek staan kan wel gevaarlijk zijn, binnen niet. Ook in de auto kan je het metaal aanraken. De auto kan bij inslag wel geladen zijn (werkt als een condensator) en die kan je ontladen door je deur tegen een lantaarnpaal te houden, of m.b.v. strips aan de achterkant die de grond raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som; uitgaande van de vraagstelling wordt vanzelfsprekend een tussendek bedoelt.
Metaal aanraken in de auto tijdens blikseminslag kan gevaarlijk zijn afhankelijk van wat je nog meer aanraakt. Na de inslag niet meer.
Het ontladen van een auto kan idd op de manieren die jij zegt maar veelal zal het regenen en ontlaad de auto zichzelf.
Oudere auto's zullen geen enkel gevolg hebben van een inslag de nieuwere met alle computers die erin zitten zijn wel vaak van slag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat niet in de vraag terug. Op het tussendek kan het best gevaarlijk zijn. Meestal is daar geen "kooi van faraday". In de alpen op bijvoorbeeld de Jungfrau slaat de bliksem regelmatig in (op klaarlichte dag) en daar zijn over het terras buiten staalkabels gespannen om ee kooi van Faraday te maken. Op een dek is dit meestal niet het geval. Veiligheidsprocedures geven dan ook aan om tijdens onweer bij voorkeur niet op het dek (buiten) te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"aan de binnenkant vasthouden als daar stroom op staat (bliksem)"
En "veelal" zal het regenen betekend natuurlijk uitzonderingen daargelaten.