Op de begane grond natuurlijk. Dan heb je de grootste kans om tijdig het gebouw uit te komen, o pwelke verdieping het ook begint te rommelen. Bevind je je op de bovenste verdieping, dan ga je dat NOOIT halen, op welke verdieping de instorting ook begint, en moet je maar afwachten of je het overleeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17 verdiepingen is ca 55 meter...
In vrije val is dat minder dan 4 seconden.
Aangezien het geen vrije val is mag je ervan uitgaan dat je 2 keer die tijd hebt.....Zelfs als de deur open staat moet je wel bijna alleen op de begane grond zijn om niet alsnog door gedrang bij de deur geblokkeerd te worden en alsnog onder het puin terecht te komen (of als snelste reageren...dus snappen wat het "gerommel" boven je betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is gen vrije val ; een gebouw stort niet in vier seconden van boven naar beneden in, want elke verdieping 'remt' de val en moeten er nieuwe muren en vloeren gekraakt worden om verder te vallen. Daarbij vallen gebouwen niet altijd recht naar bedenen (zie http://www.youtube.com/watch?v=gjNhseQ7GfU ). Ik weet wel op welke verdieping ik liever zit......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi filmpje!
de 17 de.
als je op de begaande grond bent stort al het puim op je neer

Toegevoegd na 26 seconden:
*begane
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n makkelijke typfout hè die begaande/begane grond.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En op de zeventiende verdieping maak je een rustig zweeftocht naar beneden ?? Ik dacht het niet......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
HEEEEEEEEEEEEEEL ver bij dat gebouw vandaan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad de vraag niet: dat is mijn ANTWOORD! Op de begane grond.......heeeeeel ver bij dat gebouw vandaan..... zo beter?
Liever nog een verdiepinkje lager: In de kelder...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De begane grond is hoe dan ook al sterk genoeg om de volledige constructie te dragen.

Hoewel er bij een instortend gebouw hele andere krachten vrijkomen is de kans dat zich een ruimte vormt onder de dragende delen van de begane grond waar je kan schuilen het grootst.

Daarnaast ga je op de 17e met alle brokstukken mee omlaag. Lijkt me ook niet prettig.

En afhankelijk van de snelheid en kracht van instorten, heb je op de begane grond nog een kans dat je het gebouw tijdig kan verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet in het gebouw is natuurlijk de opendeur (en niet je vraag).

Wat gebeurd er bij het instorten?
Hangt af van de oorzaak af.
Een 17 verdiepingen gebouw , een flat gebouw neem ik dus aan, is opgebouwd uit pilaren op de fundering of met een aantal steunmuren (niet de voorpui dus).
Alle vloeren zijn bevestigd aan de muren of pilaren.
De vloeren steunen niet op elkaar en kunnen ook het gewicht niet aan als er ineens een vloer van boven op valt.

Gaat de bovenste verdieping instorten dan valt de vloer 3 meter omlaag, stopt met vallen en breekt daarbij de volgende vloer af...en valt dan samen met die vloer verder. Als een domino zullen de vloeren telkens 3 meter vallen en weer geremd worden...echter de remmende werking wordt door toename van het gewicht wel steeds minder. Wel is duidelijk dat als je je tussen 2 vloeren bevind vrijwel kansloos bent vanwege het gewicht van het puin...alleen als een hard stuk beton vlak naast je ligt is er enige kans dat die de druk van het pin kan opvangen.

Overlevingskans: Als de reddingswerkers snelgenoeg komen heb je die alleen als er een stuk zeer sterk materiaal, bv een omgevallen pilaar vlak naast je, de vloeren boven je opvangt. Uiteraard als je zelf dan niet meegevallen bent want als je mee valt zit je tussen vallend puin en is zelfs die kans op een reddend stuk beton minimaal.

Als je wel meevalt heb je de beste kans als zich geen of nagenoeg geen zwaar materiaal boven je is, dus op de 17e verdieping. Wel val je dan telkens stukjes van 3 meter maar dat is niet direct dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de aanslagen op het WTC in New York heeft een groepje mensen de ineenstorting overleeft omdat zij zich op de onderste 3 verdiepingen bevonden. Die waren extra versterkt.
Of dat bij een gebouw van 17 verdiepingen ook het geval is betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Bij de aanslagen op het WTC in New York heeft een groepje mensen de ineenstorting overleeft"
Interessant, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Heb je ook een linkje misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien in de film Loose Change.
http://video.google.com/videoplay?docid=-1590675314105139271#
Als je op de 17e zit weet je zeker dat je dood gaat. Op- de begane grond kan je misschien nog vluchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beide gevallen ben je er geweest. Doe mij dan maar de 17de eindig ik ten minste met mooi uitzicht
amigo
13 jaar geleden
Als het gebouw kaarsrecht naar beneden stort denk ik dat je op het dak het veiligst bent omdat er zowiezo geen puin van bovenaf kan vallen. Lijkt mij vrij logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de 17e verdieping, want op de 17e ga je waarschijnlijk wel dood, maar op de begane grond raak je zwaargewond en sterf je misschien pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerste ingeving is: op de begane grond. Ik denk dat, mocht je de instorting overleven, je kansen om weg te komen groter zijn en ook de hulpdiensten beginnen hun reddingsoperatie op de begane grond. Als je op het moment van instorten op de 17de verdieping bent zul je een enorm risico lopen door vallend puin (instortende betonvloeren en alles wat los en vast zat) gewond of gedood te worden, nog afgezien van het feit of je een val van dergelijke hoogte uberhaupt zal overleven. Op de begane grond 16 verdiepingen bovenop je krijgen is natuurlijk ook fataal, maar wellicht heb je (instinctief) aan 2 seconden genoeg om nog weg te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de lucht met een deltavlieger zodat je enigzins veilig landt.

Mieke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de kelder vooral in kleine ruimtes zoals trappenhuis. Beter nog is er gewoon niet in een gebouw zijn wat instort. Als je dan toch nog de tijd hebt om te kiezen dan laat mij lekker ver weg ergens buiten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen in de kelder heeft u overlevingskansen.
Maar de vraag had 2 opties. 17e etage (51 meter) en
begane grond. (0 meter)

Het dak is ook niet van karton.
Zelfs in de deuropening kunt u geraakt worden door
beglazing en wandpanelen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begane grond. Als het instort en je zit op de 17e zul je in al het puin vallen. Maar bij de begane grond kun je sneller naar buiten rennen.