Een stof is een hoeveelheid materie van dezelfde moleculaire structuur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zegt dus niets over de aggregatietoestand (vast, vloeibaar, gas) maar wel dat het geen mengsel is van verschillende stoffen.
Ook moet je het dus niet zien als poeder of stof welke je met een stofdoek verwijdert, dat soort stof is volgens de scheikunde juist geen stof maar een mengsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water en stoom worden meestal als twee verschillende vormen van dezelfde stof beschouwd.Met stof in de chemie bedoelt men meestal een zuivere stof (en dus geen mengsel). Zuivere stoffen kunnen enkelvoudig of samengesteld zijn. Het vormen van een stof uit zijn grondstoffen heet synthese.

Het is niet altijd eenvoudig een precieze definitie te geven van een chemische stof, hoezeer ook het begrip een sleutelrol in de ontwikkeling van de chemie gespeeld heeft, en hoezeer het begrip om die redenen ook vandaag nog in het onderwijs onmisbaar is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle mogelijke chemische verbindingen.
(in alle mogelijke aggregatietoestanden)

Volgens van Dale:
verzameling moleculen, dat waaruit alles is opgebouwd