Het verschil /of gevoelswaarde van cv verwarming of houtkachel,je hoort het zo vaak van de warmte van een houtkachel is veel fijner ???????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de vraag luid?????????

Antwoorden (7)

de warmte van een cv is een andere manier van verwarmen, als je een cv door heel je huis hebt verwarmt het ook daar waar je wilt..
dat heb je niet met een houtkachel niet, wat je wel hebt met een houtkachel de sfeer is anders en je kamer word vanuit t midden lekker verwarmt..ik vind ze beide goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cv is handig: Je hebt warmte door het hele huis, en het is met de thermostaat goed te regelen.

Het voordeel van een houtkachel op open haard is, dat je een warmtebron hebt waar je je echt bij kan zitten warmen. Dat is lekkerder dan bv met je rug tegen de cv te gaan zitten.
Bovendien is een houtkachel of open haard gezellig, knus.

Evengoed moet je toch een ander soort verwarming hebben voor de rest van je huis. En meestal wordt dat evengoed de cv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cv verwarmt de lucht in de ruimte gelijkmatig. Een houtkachel doet dat ook maar die geeft ook meer stralingswarmte. Stralingswarmte geeft de meeste mensen snel een warm en behaaglijk gevoel. Een houtkachel is minder efficiënt dan een cv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CV verwarmt de lucht, zoals een houtkachel dat ook doet.
Daarnaast geeft een houtkachel veel meer infrarood straling af en die dringt diep je huid in. Dat voelt behaaglijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met het verbranden van het hout komt ook vocht vrij, dat maakt de temperatuur ook aangenamer dan dezelfde temperatuur met droge lucht van de cv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen van een hout,maar ook van een kolen of gaskachel voelt gevoelsmatig veel fijner dan van CV. Maar dat is nu weer van die vooroordelen over "die goeie oude tijd". Je vergeet voor het gemak maar,dat je bij dat soort warmtebronnen van voren wordt geroosterd, terwijl je achterzijde bijkans bevroor. Tevens was er in het hele huis vaak maar één warmtebron,waardoor het in de rest van de woning stervenskoud was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een radiator van een cv-installatie staat zijn warmte af door convectie, een houtkachel door v.n. straling en in mindere mate convectie.
De stralingswarmte geeft dat aangename prikkelende gevoel op je huid, net als bij zonnestraling.