heeft een boom een bewustzijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij een bewustzijn moet je denken aan het opslaan van informatie in iets wat op een brein lijkt, dat zal je bij een boom nooit vinden. Maar planten/ bomen reageren wel op hun omgeving, als sommige planten te nat staan, gaan ze wortels vormen boven de grond om te kunnen overleven, deze zijn 'slimmer' dan andere soorten die dan gewoon dood gaan. Een wilde wingerd ( klimplant) 'kijkt' om zich heen hoeveel ruimte er rondom hem is en iets regelt het zo, dat alle nieuwe stengeltjes even veel ruimte krijgen door de beschikbare ruimte onderling te verdelen. Ondanks dat het een klimplant is die het liefste omhoog groeit, groeit de Wingerd hierdoor ook opzij en zelfs naar beneden, als daar nog beschikbare ruimte is. Iets in de plant 'weet' zijn omgeving in te schatten en maatregelen te nemen. In geval van nood, kunnen planten chemische signalen uitzenden, waardoor andere planten gifstoffen aan gaan maken om niet opgevreten te worden. Maar ik vind dit wel een zeer opmerkelijke eigenschap, maar geen bewustzijn. Als er iets van een soort bewustzijn zou bestaan, dan weten wij het nog niet, maar ik sluit het niet uit, maar dan wel in een hele andere vorm, van bewustzijn, misschien een chemisch bewustzijn, wat dat ook zou mogen wezen.

een boom leeft, maar is zich daar niet van bewust.. dus..nee!!

Nee, want een boom heeft geen hersens.

ik denk wel dat een boom een soort van bewustzijn heeft. als een giraffe een acacia begint kaal te vreten, dan geeft de acacia feromonen af aan de lucht. die feromonen worden opgevangen door acacia's in de buurt, die meteen een stofje aan gaan maken waardoor ze bitter gaan smaken. naar mijn idee moeten deze bomen dus over een vorm van bewustzijn beschikken.

Nee, want een boom beschikt over actie en reactie. Als een boom iets overkomt zoals in de reactie hierboven, bijvoorbeeld dat zijn bladeren opgegeten worden herkent de boom dit als een prikkel(instinctief). De cellen nemen een verandering waar en daar geeft het een reactie op, het stofje word uitgescheiden. Dit ligt simpelweg gewoon vast gelegd in de DNA-ketens. Als wij een prikkel krijgen verwerken we het en kunnen we er overnadenken. Ook mede doordat wij hersens hebben en een boom niet.

Ik denk wel dat een boom iets van een bewustzijn moet hebben. Een boom is een plant, en planten reageren erg goed op muziek. En om te kunnen reageren moet je denk ik toch wel iets van een bewustzijn hebben lijkt mij.

Bronnen:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrb001/ht...
http://www.tuinadvies.nl/varia_gevoelens.htm

Om het kort te zeggen, bewustzijn is alles wat je ervaart. Bewustzijn kunnen we scheiden in dierlijk bewust (zintuiglijke waarnemingen en gevoelens) en menselijke bewust (denken, het verstandelijke). Het dierlijke en het menselijke zijn twee verschillende hersensystemen die samen kunnen werken als het nodig is. Het is net als twee borstels die in elkaar gedrukt worden; ze raken elkaar van alle kanten, maar het blijven twee aparte borstels (systemen). Het bewustzijn (van beide systemen) is datgene wat we in de gaten hebben, op welke wijze dan ook." Je bent je er dan bewust van." Oftewel het is onder je aandacht. Je ziet, voelt, denkt of schildert bijvoorbeeld iets. M.a.w. om bewustzijn te ervaren heb je hersens nodig en dat ontbreekt bij bomen. Dus antwoorde is nee. Toegevoegd na 1 uur: Correctie. lees: "heb je menselijke hersens nodig"

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100