Hoe oud kunnen beerdiertjes worden, en hebben ze natuurlijke vijanden?

Ik zag gister een documentaire over deze beestjes die ontzettend goed kunnen overleven in de meest onprettige omstandigheden.

Maar ik vroeg me af of deze beestjes ook natuurlijke vijanden hebben, of sterven ze alleen van ouderdom? zo ja hoe oud worden ze dan gemiddeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GoeieVraag +

Het beste antwoord

Als we dat eens wisten... Het is een zeer fascinerend wezentje, dat bijna alles wel kan overleven zo lijkt het.

Het beestje bevriezen tot -272 graden of 10 dagen de ruimte in gooien. Of het gewoon blootstellen aan radioactieve straling 1000 keer hoger dan voor de mens al dodelijk zou zijn... Maakt m niet veel uit. Dus het lijkt mij dat als het beeste opgegeten wordt hij ook gewoon weer uitgepoept wordt. Want op sterk water zetten overleeft ie ook gewoon!

Hoe oud het beestje werkelijk kan worden is niet bekend. Dat zal er ook aan liggen in wat voor staat hij is, gewoon normaal of diepgevroren of kokend heet etc. Wel is bekend dat hij bijvoorbeeld 100 jaar ingevroren kan zitten in ijs en als je hem ontdooit gewoon weer verder leeft. Of dat hij pas na 20 maanden dood gaat als je hem in water bewaart wat 200 graden heet is.

Als er een beestje is waar ze nog erg weinig van weten wat de grenzen zijn dan is het wel het beerdiertje. Het is ook lastig een antwoord te geven omdat er naar verluid meer dan duizend ondersoorten zijn, ze leven namelijk overal.

Een site met veel info en links naar wetenschappelijke teksten etc. http://www.tardigrada.net/home.htm

Paar links met extra info over het beestje in de bronvermelding

Toegevoegd na 1 dag:
Veel soorten worden maar maximaal enkele maanden oud, de meeste halen het jaar nog niet als ze een normaal leventje lijden. Ze kunnen wel dus jaren oud worden als ze in de slaapstand zijn, bijvoorbeeld als ze ingevroren worden. Dan gaan ze in een 'cryptobiotic' staat en stoppen hun levensfuncties vrijwel geheel.

Natuurlijke vijanden heb ik nog niks over gelezen.

Nog wat links, in het Engels:
http://www.eoearth.org/article/Tardigrada
http://soilbugs.massey.ac.nz/tardigrada.php

Let op! PDF document: http://www.bioone.org/doi/pdf/10.2108/zsj.20.49
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
facinerend diertje zeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje voor je antwoord! :) plus en ik zal me verder gaan verdiepen in het beestje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een toevoeging gedaan. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de links!

Andere antwoorden (1)

Het Beerdiertje heeft geen natuurlijke vijanden.
Dit is omdat het Beerdiertje het een van de weinige variaties in de soort is.

Toegevoegd na 16 uur:
[Mijn antwoord komt uit de Quest]

Toegevoegd na 16 uur:
[Mijn antwoord komt uit de Quest]
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor het meedenken :) Heb je een bron waarin vermeld wordt dat dit diertje geen natuurlijke vijanden heeft, of is dat juist nog onduidelijk of dit diertje natuurlijke vijanden heeft?