Hoe kan het dat wanneer je scheef kijkt alles recht ziet?

Ik denk er nooit bij na (veel mensen waarschijnlijk niet) maar het is op zich best apart dat wanneer je je linkeroor op je linkerschouder legt je alles gewoon rechtop blijft zien en niet een kwartslag gedraaid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Je lichaam weet welke houding je hoofd heeft (evenwichtsorgaan, spierspanning, etc.), en de hersenen (overigens: ook je oogspieren) compenseren de afwijkingen.
Maar apart is het juist niet. Stel je voor dat dat niet gebeurde, dan zou je de wereld bij elke beweging die je maakt allerlei dolle wervelingen en sprongen zien maken – net als beelden opgenomen door iemand die niet met een camera kan omgaan. Je zou niet normaal meer kunnen functioneren omdat je de omgeving geen moment duidelijk zichtbaar op dezelfde plek blijft. Zonder die voortdurende correctie zouden ogen zo goed als waardeloos zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dit komt omdat je hersenen alles zo projecteren dat alles rechtop staat.

eigenlijk staat onze wereld op de kop als onze hersenen het niet gecorrigeerd had, maar dan zou dat ook niet raar zijn want alles zou op de kop zijn en wij zouden dat normaal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je hoofd een kwartslag draait kan je echt niet meer dit bericht goed lezen. Dat komt omdat je niet precies weet wat er staat en dus goed moet kijken. Bij dingen die je maar ongeveer hoeft te zien omdat ze of bekend zijn of niet belangrijk, lijkt het dan alsof je goed ziet wat er staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft te maken met reflexen van de ogen. die registeren de standen van het hoofd en stellen die direct bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen corrigeren dit. Zo kan je bijvoorbeeld wel liggend op de bank naar de tv kijken, maar als je de tv op zn zijkant zet en zelf rechtop zit kijkt dit voor geen meter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's vreemd, als ik m'n hoofd een kwartslag draai, dan zie ik alles een kwartslag gedraaid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dus zie je alles rechtop...
Je ziet een kwartslag gedraaid ten op zichte van normaal, in de richting waarin je hoofd gedraaid is.
Aangezien je hoofd ook een kwartslag gedraaid is zie je het juist normaal.
Tenzij het bij jou anders is en je alles een kwartslag de verkeerde kant op ziet gedraaid waardoor je zicht ondersteboven staat ten opzichte van normaal. Dan weet ik het ook niet