Waarom hebben honden (teefjes) als ze poepen een bolle rug en als ze plassen een rechte rug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (4)

Denk eerder dat bij poepen er iets uitgeperst moet worden en bij plassen het iets makkelijker gaat, dus minder inspanning vergt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
poepen betekent dat ze kracht moet zetten, en plassen zakken ze door de pootjes met de muts bijna tegen de grond..
het zelfde doen mensen ook, als je poept zit je ook niet kaars recht maar zet je wat kracht en hang je wat voorover..
met plassen zit je rechter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij plassen kunnen ze de boel gewoon laten lopen. Als er wat druppeltjes langs het lijf lopen, is dat niet zo erg.

Bij poepen wil je niet dat de ontlasting langs je lijf loopt, zeker niet met al die haren. Daarom "richt je je anus naar beneden", zogezegd. De ontlasting valt dan direct op de grond, zonder langs het hondenlijf te glijden en de boel te vervuilen.

Toegevoegd na 49 seconden:

Om de anus "naar beneden te richten" moet dus de rug bol worden gemaakt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij poepen moet de rug bol, om de vagina te beschermen tegen besmetting met de ontlasting.
Bij plassen is dat niet nodig natuurlijk, dus kan de rug gewoon recht blijven.