Is doofheid een gevolg van trouwen met een familielid?

Hier in Kayseri, Turkije, vallen me twee dingen op:

--  Veel Turken trouwen met een neef of nicht.
--  Veel Turken zijn geheel of gedeeltelijk doof.

Is het tweede een gevolg van het eerste? Met andere woorden, hebben kinderen een grotere kans op doofheid of hardhorendheid wanneer hun ouders familie van elkaar zijn?

Toegevoegd na 27 minuten:

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/familie.83827 .

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,maar dat is niet specifiek turks, maar meer oost indisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je tot nog toe geen wetenschappelijk antwoord hebt gekregen. Ik ben er ook wel benieuwd naar, want ik ken verschillende Afghanen met doofheid in de familie, maar heb nooit naar familierelaties durven vragen.
Wel proef ik veel veroordeling naar trouwen binnen de familie, terwijl het soms in arme culturen noodzaak was om zo het geringe kapitaal toch in de familie te houden.
Tja, het is voor ons Nederlanders moeilijk om echte armoede voor te stellen.

Het beste antwoord

Je moet je wel realiseren,dat dat niet de 1e keris, dat er met een neef of nicht getrouwd wordt. Dat gaat waarschijnlijk al generaties lang door. Daardoor zullen aangeboren afwijkingen steeds verder versterkt worden. Dat is één van de gevolgen van het uithuwelijken,omdat dat vaak in de zelfde families gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gezien de situatie de je geeft, kan de (erfelijke) doofheid het gevolg zijn van inteelt, dit is trouwen met een bloedverwant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben heel Turkije doorgereisd, en juist in Kayseri werden we verrast door een stad die in zijn architectuur heel modern probeert uit te stralen, maar in de mentaliteit verreweg het verst achter loopt van alle steden en dorpen die we hebben gezien. Het verbaast me dus niets..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, wat heet modern... Kayseri is een soort enorme Bijlmer, maar de flats zijn hier vierkant en massief, in plaats van lang en smal zoals in de Bijlmer. Verder zijn ze hier in "vrolijke" (ofwel: pijn aan de ogen) pastelkleurtjes geschilderd. Het is hier zo lelijk dat het bijna mooi wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je laatste zin vooral is waar en leuk. Daarom +1 bij je vraag.
Heel grappig dat je dit noemt.

Toevallig komt doofheid in Kayseri erg vaak voor. Logisch als je steeds maar trouwt met iemand die hetzelfde defecte gen draagt.

Maar naast doofheid zijn er veel meer aandoeningen die alleen maar toenemen. Nog leert men er niets van. Cultuur blijft toch een harnekkige zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doofheid of slechthorendheid kan erfelijk zijn, maar de meeste vormen van doofheid en slechthorendheid zijn het gevolg van ziektes, ouderdom of langer aan veel decibels herrie bloot staan(lawaaidoofheid). Dus als er in Turkije ook veel meer lawaai is, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn. Zo hebben dove ouders ongeveer evenveel kans om een doof kind te krijgen, als horende ouders (tenzij hun doofheid wel erfelijk was, dan hebben ze meer kans).

Trouwen met familieleden kan leiden of leidt tot zwakkere gezondheid of meer handicaps. Maar of dit allemaal tot doofheid leidt? Dat weet ik niet.

Succes met je speurtocht,

Serrie