Is slakkenslijm giftig?

Bij het werken in de tuin kwam ik onder een steen een aantal naaktslakken en een aantal pissebedden tegen.

Ik heb een pissebed opgepakt, en bovenop een naaktslak gezet.

Tot mijn verbazing liep de pissebed niet weg. Hij probeerde het even, maar rolde zich toen een beetje op (het normale verdedigingsmechanisme) - maar ook dat oprollen lukte niet goed.

De pissebed leek half op te lossen in het slakkenslijm.

De slak leek geen problemen te hebben, de pissebed heeft het niet overleefd.

Vandaar mijn vraag: is slakkenslijm giftig of agressief?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slakkenslijm wordt ook wel gebruikt als schoonheidsmiddel, tegen acne, pigmentvlekken, sproeten striae, rimpels, wondjes en littekens. Puur natuur. Dat zegt uiteraard niets over de eventuele schadelijkheid van slakkenslijm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je op het idee om een pissebed op een slak te zetten?

Antwoorden (3)

ik denk dat de plakkerigheid van het slijm de pissebed de das om heeft gedaan.
slakkenslijm zit verwerkt in huidcremes, dus ik mag hopen dat het niet giftig is bij aanraking.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee is niet giftig, het schijnt zelfs erg goed voor je huid te zijn.
De pissebed heeft zich gewoon doort slijm niet kunnen verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker niet giftig. Ik DENK dat het slijm een of meer glycoproteinen zijn, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Glycoproteinen zijn eiwitten met een suikergroep; deze groep geeft veelal de 'plakkerige' eigenschappen.