Hoe lang leven vlinders en is het normaal als ze niet wegvliegen?

Ik heb een grote vlinderstuik op mijn terras. Eergisteren kwam er een dagpauwoog aanvliegen en landde op een bloemtros. Daar zit hij sindsdien in zon, regen en wind. Soms gaat hij heel hard met zijn vleugels klapperen. Hij verplaatst zich soms een klein stukje en draait zich ook om naar andere windrichtingen. Vaak zit hij met dichtgeklapte vleugels. Dit is de derde dag dat hij daar niet vandaan komt maar hij leeft nog steeds. Gisteren kwam er ook even een vosje op een andere tros maar toen ik te dichtbij kwam vloog die meteen weg. Deze is absoluut niet bang voor mij. Heb hem net even met mijn nagel aangeraakt om te zien of hij nog leefde en meteen opende en sloot hij zijn vleugels 2 keer.

Toegevoegd na 9 uur:
Inmiddels weet ik dat ze bijna 1 jaar kunnen worden. Ik ben om 20.30 uur nog even gaan kijken. Hij zit er nog steeds en klapte zijn vleugels 4 keer uit. Ik kan op internet niets over het gedrag van deze vlinder vinden.

Toegevoegd na 9 uur:
Inmiddels weet ik dat ze bijna 1 jaar kunnen worden. Ik ben om 20.30 uur nog even gaan kijken. Hij zit er nog steeds en klapte zijn vleugels 4 keer uit. Ik kan op internet niets over het gedrag van deze vlinder vinden.

13 jaar geleden
in: Biologie
36.7K

Het beste antwoord

Vraag het eens na bij de Vlinderstichting: http://www.vlinderstichting.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt 1 dags vlinders maar er zijn er ook die wel 5 dagen leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dagpauwoog is een standvlinder die hier overwintert, dat is de reden dat je soms heel vroeg in het jaar op een zonnige dag ineens van die sjofele, gerafelde vlinders ziet - die zijn al bijna een jaar oud.
Ik las vanmorgen op de Engelse wiki dat monarchvlinders zo'n twee maanden leven. In een paar generaties trekken ze dan naar het zuiden, en weer terug. Dat is ook wel apart.

Dagvlinders leven trouwens langer dan een dag. Nachtvlinders daarmee ook langer dan een nacht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het te koud wordt 'verlammen' sommige insecten. Ze zijn dan niet in staat te vliegen en blijven zitten waar ze zitten, simpelweg omdat ze niet anders kunnen. Als ze eenmaal zijn opgewarmd vertrekken ze weer. 's Avonds zie je bijvoorbeeld ook wel eens hommels aan struiken hangen. Oorzaak is dat insecten koudbloedig zijn. Zij zijn niet instaat hun lichaamstemperatuur constant te houden door bijvoorbeeld te bewegen en afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud een vlinder wordt, is heel verschillend. De citroenvlinder kan meer dan een jaar oud worden (als vlinder). Dat komt omdat de citroenvlinder ook in de winter vlinder is, en geen eitje, rups of pop.
De meeste vlinders worden veel minder oud, ongeveer twee tot drie weken.