Wat gebeurt er met een kikker als hij als kikkervisje verplaatst is?

Een kikker gaat toch altijd terug naar zijn geboorteplaats? Mijn zoontje heeft kikkervisjes gevangen op een plaats ca 50 KM van huis. Deze heeft hij meegenomen en gaat ze thuis in een sloot loslaten als het kikkertjes zijn geworden.
Wanneer wordt bepaald waar een kikker naar toe terug wil keren?

-bij het leggen van de eitjes?
-bij het uitkomen van de eitjes?
-wanneer hij voor het eerst de sloot verlaat asl volgroeide kikker?

Ik bedoel is zo'n beest dus niet helemaal van slag als hij op zoek gaat naar zijn geboorteplek? Of zal hij zich toch de sloot herinneren waar mijn zoontje ze straks als kleine kikkertjes in zal zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.8K

Antwoorden (2)

Je weet dat het vangen, bezitten en transporteren van kikkervisjes sinds de invoering van de Flora en Faunawet verboden is neem ik aan?

Het zijn trouwens geen postduiven, ze gaan niet terug naar hun geboortegrond. Als het water waarin je ze terugzet niet voldoet aan "hun maatstaven", dan willen de jonge kikkers wel op zoek gaan naar een ander watertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee wist niet dat het verboden was. Ze worden her en der met bosjes tegelijk gevangen door de kinderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitzondering is: alleen toegestaan voor educatieve doeleinde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik wist niet dat het educatief wel toegestaan was. Is wel goed. Kan me nog goed herinneren hoe ik vroeger genoten heb van de ontwikkeling van kikkervisje naar kikker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezit van kikkervisjes is verboden, lees ik. Maar in mijn tuin heb ik een grote emmer ingegraven (25 liter, geloof ik), en daar komen elk jaar vanzelf kikkervisjes in. Ook nu wemelt het er weer van. De emmer bevat ook planten. 't Lijkt net een vijver. In de tuin zitten enkele kikkers, meestal zo'n vijf stuks. Ben ik nu strafbaar? Kan ik me niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als er vanzelf kikkervisjes in komen, dan kun jij er toch ook niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent strafbaar als je ze vangt, vervoert en / of er in handelt. In een tuinvijver zijn ze in de vrije natuur en kunnen ze gaan en staan waar ze willen, is dus niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, dus mijn emmer is vrije natuur! ;-)
In ons land hebben we meestal te maken met de bruine kikker en de groene kikker. Het is een belangrijk onderdeel van de voedselketen. Van de bruine kikkers worden slechts 5 a 6 van de 1000 kikkervisjes een volwassen kikker. Van de groene soort 10 a 15 van de honderd. Bijna alle visjes van de bruine kikker worden opgegeten door, vissen, salamanders, waterkevers, libellelarven en merels. Als de groene er zijn, dan is de natuur al veel verder en is er meer voedsel. ze zijn trouwens veel vlugger dan de bruinen, worden wel 3 keer zo groot en zijn slimmer. Als de bruine kikkervisjes pootjes krijgen komen ze het water uit en zijn de eerste jaren een landdier. Ook dan worden de meeste opgevreten door andere kikkers, padden en vogels. ze leven in liefst rommelige tuinen onder planten in de schaduw en zijn vooral s'avonds actief(liefst bij regen) Er bestaat bij deze soort geen enkele drang om terug te gaan naar de sloot waar ze uit komen. Logisch het zijn landdieren en gaan pas weer naar de sloot om te paren. De groene kikkervis krijgt pas aan het eind van de zomer pootjes, soms pas het jaar er op. Het is een echte waterkikker en is gek op zon . Heel veel water is ongeschikt voor groene kikkers, daarom gaan ze , als ze weer terug gezet zijn in de sloot, op zoek naar geschikter water. Soms kilometers verder, maar ze hebben ook geen idee waar ze geboren zijn! Maar door hun zoektocht naar beter water kunnen ze best wel weer in de sloot terecht komen waar ze geboren zijn. Volwassen groene kikkers kunnen wel de weg terug vinden, soms kilometers ver en leven vaak jaren lang in de zelfde sloot.